بیل گیتس: بنیانگذار شرکت مایکروسافت (۱۹۵۵)

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از فاوا نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

زندگینامه بیل گیتس

فاوانیوز: “ویلیام هنری گیتس” سوم مشهور iبه “بیل گیتس” (Bill Gates)، در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ در یک خانواده ی متوسط در شهر “سیاتل” آمریکا iبه دنیا آمد. پدر بیل، “ویلیام هنری گیتس دوم”، وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر “سیاتل” است. مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضای “هیئت مدیره” (United Way International) بود که در امور خیریه نیز فعالیت داشت. بیل گیتس در این خانواده و در کنار دو خواهر خود رشد نمود. بیل در کودکی بیشتر وقت خود را در کنار مادربزرگ سپری نمود و از او تاثیر بسیار گرفت. وی از همان دوران کودکی، روحیه ی رقابت طلبی خود را نشان داد و تلاش می نمود تا در هر زمینه ای از دوستان خود پیش باشد.

گیتس تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ی “”Lakeside پشت سر گذاشت. در آغاز یکی از سالهای تحصیلی، مسئولان مدرسه ی “Lakeside” تصمیم گرفتند با کمک خانواده ی دانش آموزان، یک سری کامپیوتر اجاره نمایند و در اختیار دانش آموزان قرار بدهند. در این دوران، بیل گیتس با کامپیوتر آشنا شد و iبه سرعت، در iبهره گیری از آن مهارت کسب نمود. وی اولین نرم افزار خود را که یک بازی ساده بود در سن سیزده سالگی نوشت.

گیتس iبه همراه دوست خود “پل آلن” (Paul Allen ) که دو سال از او بزرگتر بود و در زمینه ی سخت افزار کامپیوتر هم مهارت داشت، بیشتر وقت خود را سرگرم برنامه نویسی در اتاق کامپیوتر “”Lakeside بود.

گیتس در سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه “هاروارد” شد و در آنجا با “استیو بالمر” (Steve Ballmer) که اکنون، رئیس بخش اداری مایکروسافت است آشنا شد. گیتس وقتی که در “هاروارد” بود یک نسخه از زبان BASIC را برای کامپیوتر MITS Altair طراحی نمود.

بیل گیتس در سال ۱۹۷۵ iبه همراه دوست دوران کودکی خود “پل آلن”، شرکت کوچکی با نام “مایکروسافت” (Microsoft) با شعار “در هر خانه یک کامپیوتر” بنا نهاد. مایکروسافت، انواع زبانهای برنامه نویسی را برای کامپیوترهای گوناگون تولید می نمود. در آن وقت، مایکروسافت تنها چهل کارمند داشت که شبانه روز iبه شدت کار می نمودند و کل فروش آن تنها  ۴/۲ میلیون دلار در سال بود.

در سال ۱۹۸۰، شرکت IBM برای اینکه از بازار کامپیوترهای شخصی باز نماند، کامپیوتر خود را – که PC نام گرفت و کامپیوترهای امروزی نیز مبتنی بر آن می باشند – ساخت و وارد بازار نمود. این شرکت تصمیم گرفت کار نرم افزار آن را iبه عهده ی شرکت دیگری بگذارد؛ این بود که شاهین خوشبختی بر دوش مایکروسافت نشست و IBM، قراردادی با شرکت کوچک مایکروسافت بست تا نرم افزارهای سازگار با کامپیوترهای شخصی IBM تولید کند.

کامپیوتر های تازه IBM از پردازنده های شانزده بیتی ۸۰۸۸ شرکت “اینتل” استفاده می نمود. بنابراین، مایکروسافت برای فروش زبانهای برنامه سازی خود iبه یک سیستم عامل شانزده بیتی نیاز داشت. در آن وقت، شخصی iبه نام “تیم پاترسون” که در کارگاه خانه ی خود یک کامپیوتر شانزده بیتی کوچک ساخته بود، برای آن یک سیستم عامل ساده شانزده بیتی نوشت و نام DOS 86 را برای آن برگزید. بیل گیتس همهی حقوق سیستم عامل DOS 86 را iبه iبهای هفتاد و پنج هزار دلار iبه دست آورد. بیل گیتس و پل آلن، سیستم DOS 86 را متناسب با کامپیوتر های شخصی IBM تغییر دادند و با افزودن امکانات بیشتر، از آن یک سیستم عامل قوی شانزده بیتی ساختند. مایکروسافت، این سیستم عامل را MS-DOS نامید. سیستم های MS-DOS بر روی کامپیوترهای شخصی IBM جای گرفتند و IBM، درصدی از فروش کامپیوترهای PC خود را برای iبهره گیری از MS-DOS iبه مایکروسافت می پرداخت. iبه تدریج امپراتوری بیل گیتس بر روی سیستم MS-DOS بنیان نهاده شد. از آن پس، مایکروسافت با تولید سیستم عامل گرافیکی Windows و دستاوردهای موفق دیگر، گامهای بزرگتری iبه سوی موفقیت برداشت.

بنابر آخرین آمار، بیش از ۹۵ درصد از دارندگان کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان از دستاوردهای گوناگون مایکروسافت استفاده می نمایند.
یکی از دلایل موفقیت “مایکروسافت” iبه نقل از ی خود گیتس، iبه خدمت گرفتن افراد باهوش در این شرکت است.

هم اکنون بیل گیتس با حاویی بیش از پنجاه میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد دنیا شناخته شده است. وی وقتی که تنها نوزده سال داشت، مایکروسافت را مدیریت می نمود. او iبه قدری سخت کوش بود که حتی گاهی چند روز محل کارش را ترک نمی نمود و iبه همراه کارمندان خود، iبه سختی، سرگرم انجام پروژه های گوناگون و سفارش مشتریان بود.
گیتس در سال ۱۹۹۴ با “ملیندا فرنج گیتس” ازدواج نمود که نتیجه ی آن یک دختر (متولد سال ۱۹۹۶) و یک پسر (متولد سال ۱۹۹۹) بوده است.
وی در سال ۲۰۰۰ از سِمَت مدیر عاملی کناره گرفت و “بالمر” را جایگزین خود نمود. پس از آن، iبه ادامه ی راه مادر پرداخت (بنا نهادن بنیاد خیریه) و با بیست و نه میلیارد دلار سرمایه، بنیاد خیریه ی “بیل و ملیندا” را بنا نهاد.

او در سال ۲۰۰۶ بیان داشت که از جولای ۲۰۰۸، کار در مایکروسافت را رها می‌کند، اما iبه سبب علاقه ی بسیار، در کارهای برنامه‌نویسی iبه مایکروسافت کمک خواهد نمود. هم اکنون بیل گیتس iبه همراه همسر و فرزندان خود در شهر “سیاتل” ساکن است.

تا iبه امروز، مایکروسافت با بیش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص ۲۵٫۳ میلیارد دلار در پایان سال مالی ۲۰۰۱، از جمله موفق ترین شرکتهای ایالات متحده ی امریکا و یکی از راهبران صنعت کامپیوتر بوده است.
 
برگرفته از: رهپو

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.