بیماران مبتلا به فشار خون بالا ملزم به رعایت رژیم غذایی هستند

به گزارش ایمنا رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از عوامل خطر آفرین قلبی عروقی بندرعباس با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن مسلما با فشارخون بالا ارتباط دارد، گفت: شیوع این مشکل در افراد جوان دچار اضافه وزن دو برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است.
دکتر حسین فرشیدی بیان کرد: در مردان به ازای هر ۱۰ درصد اضافه وزن، فشارخون ۶ و ۶ دهم میلی‌متر جیوه بالاتر می‌رود، کاهش وزن موجب پائین آمدن فشار ماکزیمم و مینیمم می‌شود. بیماران مبتلا به افزایش فشارخون ملزم به رعایت رژیم هستند تا وزن آن‌ها با قد و استخوان‌بندی‌شان متناسب شود.
وی با اشاره به این نکته که افراد مبتلا به افزایش فشارخون باید مقدار نمک را در رژیم غذایی‌شان کاهش دهند، تاکید کرد: مبتلایان فشارخون باید از طرفی میزان پتاسیم و کلسیم دریافتی را افزایش دهند‌، مصرف نمک باعث احتباس آب و مایعات در داخل رگ‌ها شده و در نتیجه حجم خون را افزایش داده و باعث افزایش فشار خون می‌شود بنابراین میزان مصرف نمک را محدود کنند.
وی افزود: افزایش مصرف پتاسیم رژیم غذایی باعث کاهش فشارخون و کاهش احتمال بروز سکته مغزی و بیماری قلبی می‌شود البته مصرف نابجا و بیش از حد پتاسیم ممکن است خطرناک باشد. بنابراین برای تامین میزان متناسب پتاسیم توصیه می‌شود از مصرف غذاهای آماده خودداری شود و انواع میوه و حبوبات که غنی‌ترین منابع پتاسیم هستند، به اندازه کافی مورد استفاده قرار گیرد.
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از عوامل خطر آفرین قلبی عروقی بندرعباس بیان کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقادیر کم سدیم هستند و باید زیاد مصرف شوند به همین دلیل کسانیکه رژیم غذایی‌شان بیشتر سبزیجات و میوه جات است فشار خون پائین تری دارند.
وی دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم را برای بیماران بسیار مفید دانست و بیان کرد: رژیم غذایی کم چربی فشار خون‌تان را کاهش می‌دهد، در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، سویا و روغن مایع استفاده کرد.
متخصص قلب و عروق تصریح کرد: مرکبات، توت فرنگی و سبزی‌های دارای برگ سبز، منبع خوب ویتامین c هستند در کسانیکه کمتر از این مواد استفاده میکنند فشار خون بالاتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با توصیه به مصرف ماهیهای حاوی اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد درطول هفته بیان کرد: از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآوردههای گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد، همچنین نباید از سبزیهای کنسرو شده در آب نم;، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور استفاده کرد.
وی مصرف غذاهای رستورانی که بیش از حد لازم حاوی نم; هستند را منع کرد و گفت: ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی سرشار از سدیم و مضر است.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.