بیمه‌های مکمل باید خدمات درمان ناباروری را پوشش دهند

ممتاز نیوز: مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ از سال ۸۶ برخی از خدمات درمان ناباروری مانند کارهای آزمایشی و سونوگرافی زیر پوشش بیمه رفته

خلیل اهوازی در گفت‌وگو با فارس، در مورد پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری اظهار داشت: تا قبل از سال ۸۶ خدمات درمانی ناباروری هیچگونه پوشش بیمه‌ای نداشت که با پیگیری‌های بیماران و مشکلات فراروی آنها پوشش برخی از خدمات درمان ناباروری در دستور کار شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت پس از انجام کارهای کارشناسی یک سری ازخدمات درمان ناباروری خدمات آزمایشگاهی، سونوگرافی و رادیولوژی از اوایل سال ۸۶ در تعهد بیمه ها قرار گرفت.

اهوازی با اشاره به اینکه قبلا اگر در نسخه پزشک انجام یک آزمایش به عنوان مثال اسپرم یا سونوگرافی رحم به دلیل ناباروری تجویز می‌شد، این موارد از تعهد بیمه خارج بود ولی پس از سال ۸۶ حتی با مراکز ناباروری قرارداد بستیم تا این گونه خدمات را پوشش دهیم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: همچنین یک سری از داروهای مورد مصرف در درمان ناباروری مانند دفرلین در لیست پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و اکنون ۷۰ درصد قیمت آن از سوی بیمه پرداخت می‌شود چرا که برخی زوجین مجبورند در یک دوره درمان حداقل ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بابت یک قلم دارو بپردازند.

وی اذعان داشت:‌ در حال حاضر بستری‌های مختص نازایی مانند انجام عمل IVF، IUI و میکرواینجکشن، گیفت و امثال اینها که در واقع عمل لقاح مصنوعی نامیده می‌شود، زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار ندارند و می‌توانند زیر پوشش بیمه‌های مکمل قرار گیرند.

اهوازی ادامه داد: بیمه‌های مکمل به جای اینکه به وظیفه خودشان عمل کنند و خدماتی که بیمه پایه پوشش نمی‌دهد را پوشش دهند می‌گویند؛ هرچه را که بیمه پایه مانند تامین اجتماعی یا خدمات درمانی پرداخت کرد، ما هم مابه‌التفاوت آنرا پرداخت می‌کنیم درحالی که این خلاف ضوابط و تعریف بیمه مکمل است و این مشکلی است که در سیستم درمانی کشور وجود دارد و امیدواریم در برنامه پنجم توسعه حل شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه چرا اصولا بیمه‌های پایه خدمات بستری درمان ناباروری را پوشش نمی‌دهند گفت: ما یک کتابی تحت عنوان «خدمات تشخیص درمانی» داریم که برخی خدمات را شامل پوشش بیمه‌ای نمی‌داند به عنوان مثال تا ۱۴ سال پیش خدماتی مانند تعویض مفصل، پیوند قرنیه یا پیوند مغز استخوان و کلیه در تعهد بیمه‌های پایه نبود، ولی به تدریج براساس نیاز جامعه، کارهای کارشناسی و تغییر بار بیماری‌ها جزو تعهدات بیمه‌های پایه قرار گرفت.

وی در پاسخ به اینکه از هر ۱۰ زوج ۲ زوج در کشور نابارورند و آیا امکان پوشش خدمات بستری و دارویی ناباروری فراهم خواهد شد گفت:‌کارهای کارشناسی این موضوع شروع شده ولی محل رسیدگی به آن دبیرخانه شورای عالی بیمه است که تعهدات جدید از لزوم انجام خدمت گرفته تا بار مالی و تامین هزینه باید در جلسات کارشناسی بررسی شود.

اهوازی با ذکر مثالی اظهار داشت: مثلا از ۴، ۵ ماه پیش با کارهای کارشناسی تعویض مفصل برای بیماران آرتروزی زیر پوشش بیمه قرار گرفت در حالیکه قبلا موارد شکستگی مفصل در تعهد بیمه بود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه سیاست افزایش جمعیت در کشور چه تاثیری بر پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری دارد گفت: قطعا سازمان تامین اجتماعی در این راستا حرکت خواهد کرد. یک زمانی سیاست کشور کنترل جمعیت بود ولی اکنون که باید تعداد موالید را افزایش دهیم یکی از راه‌ها حذف موانع پیش روی باروری‌ است ولی بودجه خاص خود را می‌طلبد.

اهوازی ادامه داد: از طرفی دولت هم محدودیت‌های خاص خود را دارد و ممکن است در مرحله اول پوشش بیمه‌ای به این نتیجه برسیم که خدمات درمان ناباروری به صورت سطح‌بندی زیر پوشش بیمه قرار گیرد.

وی به زوج‌های نابارور توصیه کرد:‌برای کاهش هزینه‌ها و پرداخت از جیب ترجیحا به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند چرا که هم هزینه کمتری می پردازند و هم سهم پرداختی بیمه‌ها و دولت بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فارس، در حال حاضر اکثر خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه نبوده و زوجین مجبورند برای هر دوره درمان لقاح مصنوعی بین ۲٫۵ تا ۵ میلیون تومان هزینه کنند، که قاعدتا این رقم برای بسیاری از خانواده‌ها قابل پرداخت نیست.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.