بیمه شهربازی ها در گرداب بی مبالاتی

جمعه شب گذشته حادثه پرتاب دختر جوان از دستگاه موسوم به سالتو در پارک ارم تهران که براساس گزارش ها پس از چندساعت کما بهبودی یافت، بهانه ای شد تا به پیگیری موضوع بیمه این گونه افراد که درنتیجه حادثه دچار مشکل می شوند، بپردازیم.

فرسودگی، غیراستاندارد بودن و دهها عامل دیگر برای وقوع حوادث ناشی از استفاده از وسایل شهربازی اعلام شده اما نکته ای که طی چندسال اخیر در این زمینه مغفول مانده، بیمه حادثه دیدگان و مجموعه شهربازی در این زمینه است که افراد کشته شده یا مجروح بعد از حادثه در شهربازی ها چه وضعی پیدا می کنند، کسی بیمه یا هزینه های درمانی آنان را می پردازد یا خیر؟

پیگیری خبرنگار ایرنا نشان داد که این بار وسایل شهربازی مستقر در پارک ارم تهران بیمه بوده و مصدوم نیز می تواند از خدمات بیمه ای مشخص بهره ببرد اما موضوع قابل تامل و مهم اینکه همه شهربازی های استان تهران و کشور بیمه نیستند.

مدیرعامل شهر بازی پارک ارم گفت: براساس تدابیر قبلی، شهروندان از وقتی وارد محوطه این پارک می شوند، زیر پوشش بیمه قرار می گیرند و دستگاههای شهربازی نیز بیمه مسئولیت مدنی عمومی دارد.

ˈایرج جهانگیرˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حداکثر برای فوت چهارنفر تا ۵۴۰ میلیون تومان پوشش بیمه داریم و برای رسیدگی های پزشکی تا سقف دو میلیون تومان پرداخت می شود.

تماس خبرنگار ایرنا با برخی دست اندرکاران شهربازی های دیگر استان تهران که عموما کوچک تر از پارک ارم هستند، نشان داد بعضی از شهربازی ها بیمه نیستند یا تلاش مسئولان آنها برای بیمه به علت استاندارد نبودن به نتیجه نرسیده و نتوانسته اند سازمان های بیمه گر را متقاعد کنند.

حال پرسشی که مطرح می شود اینکه به طور دقیق چه تعداد از شهربازی های ما بیمه هستند؟ پرسشی که با وجود تلاش های بسیار به همه ابعاد آن نتوانستیم پاسخ دهیم زیرا هرمجموعه مسئولیت را برعهده دیگری می گذارد.

یک کارشناس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: این صحیح نیست که بگوییم همه شهربازی ها بیمه نیستند زیرا برخی بیمه هستند اما تعداد قابل ملاحظه ای هم بیمه نیستند.

ˈاشکان قندیˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برخی دستگاههای بیمه گر از بیمه کردن شهربازی به علت غیراستانداردبودن امتناع می کنند اما بعضی نیز بدون توجه به این موضوع شهربازی ها را بیمه کرده اند که با استانداردسازی ها، میزان پوشش بیمه ای نیز افزایش خواهد یافت.

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با متولیان شهرداری تهران که بسیاری از شهربازی های پایتخت زیرمجموعه آنها قرار دارد برای اینکه چقدر بیمه هستند، بی نتیجه ماند و مسئولان آن فقط به این جمله اکتفا کردند که شهرداری مسئولیتی در این زمینه ندارد.

ˈحسین جودکیˈ مدیر کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که بیمه چه مسئولیتی در قبال بروز اینگونه حوادث و فرد حادثه دیده دارد، گفت: بیمه تامین اجتماعی مقابل بروز این گونه حوادث هیچ مسئولیتی ندارد و تنها در قبال فرد مصدوم آن هم در صورتی که زیر پوشش تامین اجتماعی باشد، مسئول است.

وی افزود: در صورتی که فرد حادثه دیده در پارک های استان زیر پوشش تامین اجتماعی باشد به صورت رایگان می تواند از خدمات ۱۴ بیمارستان و ۲۵ پلی کلینیک در تهران استفاده کند.

جودکی یادآور شد: تامین اجتماعی در قبال افرادی که در نتیجه استفاده از وسایل شهربازی دچارجراحت می شوند در صورت بیمه نبودن آنها، هیچ مسئولیتی ندارد اما بیمه های خصوصی که مسئولیت بیمه وسایل بازی را برعهده دارند، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

آنچه مشخص است اینکه عمده بیمه ها نیز به علت استانداردنبودن شهربازی ها آنها را بیمه نمی کنند.

یکی از کارشناسان بخش بیمه مسئولیت پاسارگاد گفت: تقاضا برای بیمه از سوی شهربازی ها داریم اما چون بیشترشان فاقد استانداردهای لازم هستند، آنها را بیمه نمی کنیم.

ˈ محبوبه زالیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت ما چندی پیش یک شهربازی در استان تهران را با اغماض و اصرار برخی مسئولان بیمه کرده بود که به دنبال بروز یک مورد حادثه، پس از پرداخت خسارت، قراردادمان را فسخ کردیم و ادامه همکاری را به استانداردسازی منوط ساختیم.

این کارشناس معتقد است که با افزایش نظارت ها و استانداردسازی ها در شهربازی ها، به طور قطع پوشش بیمه ای آنها نیز افزایش خواهد یافت.

آمار دقیقی از مصدومان ناشی از استفاده از دستگاههای شهربازی در استان تهران در دست نیست زیرا مسئولان اورژانس و پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به پرسش ایرنا گفتند که آماری در این زمینه ندارند.

مرور حوادث شهربازی ها طی چندماه اخیر نشان می دهد حادثه شورابیل اردبیل و شهربازی قم که هرکدام یک کشته برجای گذاشت در ادامه حوادث دیگری بوده اند که طی سال های گذشته رخ داده و می طلبد که موضوع ایمن سازی و به دنبال آن بیمه آنها در اولویت قرار گیرد.

تهرام//۱۶۹۹/۵۶۹

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.