بیمه و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگر

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: به طور کلی خسارات ناشی از بلایای طبیعی از سال ۱۹۸۰ میلادی همچنان رو به افزایش است؛ این در حالی است که ارزش های اقتصادی نیز طی این سال ها دوچندان شده است. از طرفی دیگر، شرکت های بیمه از نهادهای مهم در بازار سرمایه می باشند که در کنار دیگر نهادهای مالی در امر تهیه، تخصیص سرمایه و کمک به تامین مالی واحدهای اقتصادی کمک می کنند.

آخرین تحقیقات انتشار یافته نشان می دهد که شرایط مناسب اقتصادی از شرکت های بیمه در برابر بلایای طبیعی حمایت می کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی تخصصی صنعت بیمه به نقل از وب پایگاه اینترنتی فین چنل، شرکت “مونیخ ری” یکی از پیشروان بیمه اتکایی در جهان، با انتشار یافتن گزارشی اعلام کرد “با درنظرگرفتن بازده اقتصادی، می توان گفت که خسارت های ناشی از بلایای طبیعی بر اقتصاد کشورها تاثیرات بسیاری را می گذارد”.

از طرفی دیگر، بیمه می تواند از اقتصاد این کشورها در برابر حوادث مختلف طبیعی حفاظت کند. در حقیقت بیمه و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگر و دو کفه ترازو در مناسبات اقتصادی و اجتماعی جامعه می باشند. زیرا از یک طرف رفاه اقتصادی و توان مناسب خرید جامعه، سبب توجه و روی ‌آوری مردم برای تهیه پوشش‌ های مناسب بیمه ‌ای و افزایش سهم بیمه در سبد خانواده‌ها می‌ شود و از طرف دیگر، وجود بیمه به دلایل مختلف بهبود وضعیت اقتصادی جامعه را به دنبال دارد.

در این گزارش آمده است که به طور کلی خسارات ناشی از بلایای طبیعی از سال ۱۹۸۰ میلادی همچنان رو به افزایش است؛ این در حالی است که ارزش های اقتصادی نیز طی این سال ها دوچندان شده است. از طرفی دیگر، شرکت های بیمه از نهادهای مهم در بازار سرمایه می باشند که در کنار دیگر نهادهای مالی در امر تهیه، تخصیص سرمایه و کمک به تامین مالی واحدهای اقتصادی کمک می کنند.

در تحقیقات اقتصادی این شرکت اروپایی بر این نکته تاکید شده که به طور مشخص کشورهای نوظهور از بلایای طبیعی متحمل خسارت های سنگینی شده اند. خسارت مستقیم در این کشورها هر ساله به طور میانگین ۲٫۹ درصد از تولید داخلی آنان را دربرمی گیرد. این در حالی است که در کشورهای صنعتی این رقم به ۰٫۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته به ۱٫۳ درصد می رسد؛ به عنوان مثال می توان به سیل تایلند در سال ۲۰۱۱ (خسارت مستقیم ۴۳ میلیارد دلار، ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی) و زلزله شیلی در سال قبل از آن (خسارت مستقیم ۳۰ میلیارد دلار، ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی) اشاره کرد.

همچنین سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به ترتیب ۹٫۳ و ۱٫۸۸ درصد است. از سوی دیگر، ترکیب دارایی صنعت بیمه در کشورهای مذکور نشان می دهد که دارایی های شرکت های بیمه به اشکال مختلف وارد بازارهای مالی و منجر به سرمایه گذاری می گردد.

“میخائیل منهارت” رئیس بخش اقتصادی مونیخ ری، در این باره گفت: در شرایطی که سرمایه در کشورهای نوظهور ثابت است، آنان اغلب نمی تواند برای حمایت از دولت هایشان در برابر بلایای طبیعی اقدامات مناسبی را انجام دهند؛ برای مثال می توان به شرایط زیرساختی در این نوع از کشورها اشاره کرد.

او ادامه می دهد که در آسیا این شرایط به طور ملموس تری احساس می گردد. این در حالی است که بلایای طبیعی در این قاره بیشتر از باقی نقاط جهان روی می دهد.

مونیخ ری در جمع بندی نهایی خود به کشورهای نوظهور پیشنهاد کرده است که برای مقاومت در برابر این بلایا بهترین راه حل گسترش صنعت بیمه است، چرا که تنها از این طریق می توان خسارت ها را جبران کرد. بیمه به طور کل ریسک ها را کاهش می دهد و از بالا رفتن تورم جلوگیری می کند. از آن مهمتر با توسعه این صنعت در زمان وقوع این قبیل بلایا، زیان های مالی حداقلی خواهد بود چرا که بیمه به طور مستقیم به بازسازی کمک می کند.

“لوگار ارنولدسن” رئیس هیئت مدیره مونیخ ری در بخش آسیا_پاسفیک، نیز گفت: این تحقیق اهمیت بیمه را در کشورهای نوظهور نشان می دهد. با داشتن صنعت بیمه ای قوی و کارآمد و بهبود راه حل های بیمه ای به ویژه در بخش خصوصی می توان به توسعه اقتصادی کمک شایانی کرد.

او ادامه می دهد که در اکثر کشورها تاسیس و راه اندازی شرکت های بیمه خصوصی به افزایش نفوذ بیمه منجر شده است و به دنبال آن حمایت مالی را وسعت داده است. در چنین شرایطی در زمان وقوع بلایای طبیعی می توان امید بیشتری به بازسازی اقتصادی داشت به ویژه آنکه حمایت های بیمه ای کمک می کند که اقتصاد و شرایط اجتماعی به سرعت به شرایط عادی بازگردد.

در این گزارش آمده است که مونیخ ری در حال حاضر در کشورهای نظیر مکزیک، تایوان، ترکیه، رومانی و تعدادی از کشورهای حوزه کارائیب، مشاوره ای بیمه ای می دهد و راه حل های را برای جلوگیری از زیان مالی به آنان ارائه می کند.

بنا بر گزارش های انتشار یافته، حدود پنج هزار شرکت بیمه از مشتریان شرکت مونیخ ری در جهان می باشند و این شرکت آلمانی در ۱۵۰ شرکت جهان حضوری فعال دارد. مونیخ ری همچنین بیش از ۵۰ بخش تجاری در سراسر جهان دارد. این شرکت آلمانی انواع مختلفی از بیمه اتکایی را تحت پوشش خود دارد و در زمینه بیمه عمر، درمان، دارایی، حمل و نقل، هواپیمایی، فضانوردی، آتش سوزی و مهندسی، خدمات جامعی ارائه می دهد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.