بیم و امید؛ سرنوشت بودجه سلامت در دست هدفمند سازی یارانه ها

هادی معیری نژاد- هم اکنون با وجود گرانی دارو ها ،مشکلات بیمارستانهای دولتی، هزینه های بالای عمل های جراحی ، هزار توی پیچیده گرفتن خسارت از بیمه ، نارضایتی بازنشستگان از هزینه های درمان و بالاخره معضلاتی مثل هزینه های پیش بینی نشده در این بخش مثل زیر میزی و غیره ؛ وجود یک بودجه کار آمد می توانست گرهی از مشکلات این بخش بگشاید. اما این بودجه در صورت تحقق چه قدر کار آمد خواهد بود.

وزیر بهداشت:با این بودجه بیمارستانهای دولتی رایگان می شود
دیروز وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سرانه هزینه سلامت در ایران رو به رشد است، گفت: امروز مردم کشور ۸/۵۴ هزینه درمان را از جیب خود پرداخت می کنن.
‘مرضیه وحید دستجردی’ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره بررسی مسایل اساسی بخش سلامت افزود: روند اعتبارات بودجه ای دولت برای بخش سلامت رو به افزایش است.

وی اظهارداشت: تحقیق صورت گرفته در مورد حساب های ملی سلامت کشور در مقایسه با دیگر کشورها نشانگر آن است که متوسط سرانه مردم در بخش سلامت ۱۸ درصد،بخش دولتی ۳۴ درصد و بیمه ها ۲۵ درصد است و ۱۹ درصد نیز به بیمه های خصوصی تعلق دارد.

وزیر بهداشت گفت: این آمار در کشور ما به گونه ای است که سرانه مردم در بخش سلامت ۸/۵۴ درصد، بیمه های دولتی ۶/۱۸ درصد، منابع دولتی ۲۰ درصد و بیمه خصوصی ۳/۷ درصد است.
وی اظهارداشت: تخصیص مبلغ شش هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری برای رایگان شدن بستری مردم در بیمارستان های دولتی، گام بزرگی در اجرای عدالت سلامت برای مردم خواهد بود.

آیا بودجه معجزه می کند؟ تازه اگر محقق شود

 از طرف دیگر معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس در حوزه سلامت، اظهارداشت: اگر اولویتهای صرف بودجه ۶ هزار میلیاردی را در نظر بگیریم می‌بینیم که این رقم به صورت ناچیزی صرف مشکلات و مصادیق فعلی وزارت بهداشت می‌شود و اینطور نیست که به یک معجزه شبیه باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا زالی در گفتگوی تفصیلی به چالشها و کسر اعتبارات وزارت بهداشت و اعتبار ۶ هزار میلیاردی حوزه سلامت از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد.
وی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان مصوب مجلس، تمامی مشکلات حوزه سلامت در سال ۹۱ را حل نخواهد کرد گفت: به این اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی صرفاً باید به عنوان یک بوستر و تقویت‌کننده بودجه‌ای نگاه شود و در واقع کمکی به اعتبارات حوزه سلامت تلقی می‌شود.
معاون سازمان نظام پزشکی با اشاره به محل تامین اعتبار این بودجه از درآمدهای فاز دوم هدفمند کردن یارانه و اما و اگرهای اختصاص بودجه ۶ هزار میلیاردی گفت: بر اساس قانون چنانچه دولت در سال ۹۱ توفیق داشته باشد که ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندکردن یارانه‌ها درآمد استحصال کند آن موقع سهم بهداشت و درمان و سلامت ۶ هزار میلیارد تومان خواهد شد.
اما تجربه سال گذشته نشان داده که دولت برای تحقق درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها با چالش روبرو بوده و معمولا رقم بودجه‌ای که در اول هر سال برای وزارت بهداشت و حوزه سلامت طراحی و تخمین زده می‌شود در طول سال محقق نمی‌شود. از طرفی با گذشت یک فصل کاری در سال ۹۱ درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور هنوز با چالش همراه است و بر تأمین و اختصاص بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی نیز تأثیر گذار خواهد بود.
زالی اظهار کرد: اگر اولویتهای صرف بودجه ۶ هزار میلیاردی را در نظر بگیریم می‌بینیم که این رقم به صورت ناچیزی صرف مشکلات و مصادیق فعلی وزارت بهداشت می‌شود و اینطور نیست که به یک معجزه شبیه باشد به دلیل اینکه که قدر مطلق اعتبارات سلامت همیشه پایین بوده و کسری این اعتبارات همواره به صورت یک بحث مضمن روی اعتبارات نظام سلامت سایه انداخته است. بنابراین همه این پولها نمی‌تواند آنقدر تأثیر شگرفی داشته باشد بلکه باید به صورت منطقی و واقعی به تأثیرات این بودجه نگاه شود و فکر نکنیم با ۶ هزار میلیارد همه مطالبات مردم در حوزه سلامت قابلیت پاسخگویی دارد.

وی افزود: تا زمانی که همه کسر اعتبارات نظام سلامت را جبران نکرده باشیم و سهم منابع سلامت از حوزه بودجه عمومی کشور به خوبی و با نگاه منطقی و واقعی در نظر گرفته نشود، هر پول و اعتبار جدیدی هم که اختصاص یابد عملا در دامن نیازهای فراوان حوزه سلامت بلعیده شود و نمی‌تواند کارایی کافی را داشته باشد. با این وجود باز هم باید به این ۶ هزار میلیارد تومان با یک نگاه خوشبینانه نگریست به شرطی که این اعتبارات در وقت مناسب، به هنگام و در زمان مقضی داده شود و مانند نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

نگرانی از صرف بودجه ۶ هزار میلیاردی در بخش عمرانی

زالی اضافه کرد: کسری ناشی از عدم اجرای تعرفه واقعی بخش دولتی در سال گذشته و جبران نشدن اختلاف بین تعرفه اعلام شده و تعرفه واقعی حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان بود که کسری بودجه دیگری را برای وزارت بهداشت و نظام سلامت ایجاد نمود.

وی با اشاره به اجرایی شدن مدیریت بیمارستان‌ها به صورت هیئت امنایی در ۶۰ بیمارستان منتخب کشور، به عنوان اسلوب مدیریتی مورد تأکید قانون‌گذار در برنامه توسعه چهارم و پنجم در حوزه سلامت، اظهار کرد: بودجه مورد نیاز بیمارستانهای هیئت امنایی مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از این اعتبار تأمین نشد و تنها حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون برای این منظور اختصاص یافت که این امر نیز به کسر اعتبارات حوزه سلامت دامن زده است.

زالی در ادامه به پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: فعالیتهای عمرانی، نوسازی و تجهیز بیمارستانها در حوزه سلامت با حجم بالایی در جریان است و ساخت حدود ۳۵ هزار تخت بیمارستانی در دستور کار قرار گرفته که ۵۶۰۰ مورد از آن در زمره پروژه مهر ماندگار است و اگر در نظر بگیریم که هر تخت بیمارستان در حال احداث، تقریباً نیازمند حداقل ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار است این نگرانی وجود دارد که بخش عظیمی از مبلغ ۶ هزار میلیارد در حوزه سلامت صرف سرعت پروژه‌های عمرانی و پیوستن برخی از آن‌ها به پروژه‌های مهر ماندگار شود.

ارائه خدمات رایگان به همه بیماران درست نیست

زالی همچنین با اشاره به هزینه کرد اعتبار ۶ هزار میلیاردی در جهت ارایه خدمات رایگان به بیماران در بیمارستانهای دولتی گفت: بر اساس معیارهای عدالت در سلامت، ارایه خدمات رایگان درمانی به همه بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستانهای دولتی درست نیست و باید برخی بیماران از جمله بیماران بی‌بضاعت و بیماران صعب‌العلاج که از طریق نظام ارجاع به بیمارستانها معرفی شده‌اند، در اولویت دریافت این خدمات رایگان قرار گیرند تا علاوه بر بهبود شاخصهای بهداشتی در بین اقشار محروم، هزینه دریافتی از سایر بیماران در جهت رشد کیفی خدمات و تجهیز بیمارستان هزینه و از مراجعات غیر ضروری و ازدحام بیماران در بیمارستانهای دولتی اجتناب شود.
۴۵۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.