بیگانه بالینی «رضا عطاران» در «خوابم می​آد» /عکس

انتشارات ماهی به تازگی چاپ چهارم «بیگانه» آلبر کامو را با ترجمه خشایار دیهیمی روانه بازار نشر کرده است. از این نویسنده شناخته شده و با قلم همین مترجم نیز کتاب دیگری با عنوان «سوء تفاهم» برای دومین بار وارد بازار نشر شده است.

«بیگانه» آلبر کامو رمانی است خواندنی و تحسین شده که سالها قبل جلال آل احمد نیز آن را ترجمه کرده بود. ژان پل سارتر، از نویسندگان سرشناس فرانسوی نیز در یادداشتی برای این رمان نوشته است: «این رمان (پیش از خواندن اسطوره سیزیف) تا حدی مبهم می‌ماند. چگونه باید شخصیتی را درک کرد که فردای مرگ مادرش، «حمام می‌گیرد، روابط نامشروعی را آغاز می‌کند و برای خندیدن به دیدن فیلم‌های کمیک می‌رود» و عربی را به خاطر آفتاب می‌کُشد؟» آقای کامو در اسطوره سیزیف که چند ماه پس از بیگانه منتشر شد، تفسیر دقیقی از اثر قبلی خودش ارائه داده است. قهرمان کتاب او نه خوب است نه شرور. نه اخلاقی است، و نه ضد اخلاق.‌این مقولات شایسته او نیست. مساله نوعی انسان خیلی ساده است که نویسنده نام «پوچ» یا «بیهوده» را بر آن می‌نهد.»

در بیگانه، مورسو – راوی و شحصیت اصلی داستان- مادرش را از دست داده، که البته برای او زیاد هم ناراحت کننده نیست، او به زندگی خود ادامه می دهد و با ماری آشنا می شود…همین طور به زندگی یکنواخت خود در این وضع ادامه می دهد تا این که اتفاقی زندگی او را دچار دگرگونی می کند …
 

در بخشی از این رمان از زبان راوی می خوانیم:

«… شب ماری آمد سراغم و از من پرسید آیا می خواهم با او ازدواج کنم. به او گفتم برایم فرقی نمی کند و اگر او این طوری می خواهد می توانیم این کار را بکنیم. می خواست بداند آیا دوستش دارم. همان طور که پیش از این گفته بودم ، این حرف بی معنی است اما بدون شک عاشقش نیستم. گفت: “پس چرا می خواهی با من ازدواج کنی؟ “، برایش توضیح دادم که این کار هیچ اهمیتی ندارد ، اما اگر او این طور می خواهذ ، می توانیم با هم ازدواج کنیم. به هر حال او بود که این را می خواست ، من هم بله را می گویم. بعد اظهار کرد که ازدواج یک چیز مهم است و جواب دادم: “نه. “

 لحظه ای ساکت ماند و مرا در سکوت نگاه کرد. بعد حرف زد. فقط می خواست بداند آیا چنین پیشنهادی را از سوی زنی دیگر قبول می کردم ، زنی که به همین شکل به او وابسته باشم. گفتم “طبعا “. بعد گفت نمی داند که دوستم دارد و من هم نظری در این مورد نداشتم. بعد از سکوتی دیگر زیر لبی گفت که آدم عجیبی هستم و بدون شک به همین دلیل دوستم دارد. اما شاید یک روزی هم به همین دلیل از من متنفر شود. ساکت شدم چون چیزی برای اضافه کردن به حرفم نداشتم. بازویم را گرفت ، با لبخند اعلام کرد که می خواهد با من ازدواج کند. به او جواب دادم این کار را هر وقت او بخواهد خواهیم کرد…»

این دو کتاب نشر ماهی با قیمت ۵ هزار تومان منتشر و در بازار کتاب توزیع شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب، کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.