بی‌اطلاعی دو وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد از سبب بازداشت دیپلمات اصلاح طلب

۱۱اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسدی دیپلماتی با سابقه ۳۰ ساله در وزارت خارجه کشور است که اولین بار خبر بازداشتش را رسانه‌های خارجی اعلام کرده و دلیلش را مسائل انتخاباتی عنوان کردند اما صالحی که می‌گفت «یک نهاد امنیتی مواردی را در مورد اسدی مطرح کرده است»، انتخاباتی بودن سبب بازداشت وی را رد و ابراز امیدواری کرد که به زودی آزاد شود.

روز چهارشنبه هفته قبل -۱۱ اردیبهشت ماه- رویترز در خبری مدعی شد یک دیپلمات برجسته ایرانی مرتبط با اصلاح طلبان ایران در ماه مارس قبل بازداشت شده است. خبری که به نقل از «منابع آگاه» انتشار یافته و فرد بازداشت شده را از اعضای برجسته در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک معرفی کرده بود اما اطلاعی از سبب بازداشت و محل نگهداری وی نداشت. رویترز که نوشته بود پیگیری‌هایش از دفتر نمایندگی دیپلماتیک ایران درسازمان ملل متحد و دو وزارتخانه کشور و خارجه ایران بی پاسخ مانده؛ همزمان با انتشار یافتن این خبر اعلام کرد که نتوانسته خبر را «راستی آزمایی» کند.

این خبر سپس از سوی رویترز و رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی همچون رادیو زمانه، صدای آمریکا بی‌بی‌سی و… با اعلام نام این دیپلمات تکمیل شد. به گزارش مشرق این دیپلمات « باقر اسدی» بوده که پیشتر در زمان دکتر خرازی، در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد دارای رتبه بالایی بوده است. وی همچنین قبل از دستگیری مدیریت دبیرخانه کشورهای در حال توسعه یا دی هشت را در استانبول بر عهده داشته است.

پس از آن روابط عمومی نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ یک از دیپلمات‌ها یا کارکنان شاغل در این نمایندگی بازداشت نگردیده است و معرفی فرد مذکور بعنوان یکی از دیپلمات های شاغل در این نمایندگی توسط بعضی رسانه های خارجی صحت ندارد.»

اما ایسنا به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه خبر دستگیری یک دیپلمات ایرانی را تایید کرد ولی به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرد.

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر پیشین امورخارجه هم در پاسخ ایسنا مبنی بر اینکه یک دیپلمات ارشد ایران به نام باقر اسدی براساس خبرها و تایید وزارت خارجه به دلایل اعلام نشده دستگیر شده است سبب دستگیری وی چه بوده است؟ گفت: از آنجا که من در وزارت خارجه نیستم اطلاع دقیقی ندارم تا جایی که می‌دانم او (باقر اسدی) یک سابقه سی ساله در وزارت خارجه دارد و آخرین مسوولیت او هم معاون دبیرکل گروه هشت بوده است و در استانبول مستقر بوده است.

رویترز در گزارش دیگری مدعی شد که دستگیری این دیپلمات اصلاح‌طلب در پیوند با طرح فشار بر اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات بوده است.

این بار علی اکبر صالحی وزیر خارجه در حاشیه رونمایی از کتب تازه وزارت امور خارجه که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد در پاسخ به فارس در خصوص سبب بازداشت باقر اسدی دیپلمات ارشد کشورمان گفت: سبب تاسف است که باقر اسدی که یکی از کارشناسان بسیار زبده و با ارزش وزارت خارجه می‌باشد، بازداشت شده است. وی ابراز امیدواری کرد که مسئله مطرح شده از سوی یک نهاد امنیتی در مورد اسدی صحت نداشته باشد و تنها یک سوء تفاهم باشد.

وی پیشینه اسدی را در وزارت خارجه بسیار خوب خواند و یاد آور شد: ما جز تلاش برای تامین منافع کشورمان از اسدی چیزی ندیدیم و سوء تفاهمی پیش آمده که امیدواریم برطرف شود. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مسئولیت هر نهاد خاطر نشان کرد: ما اسدی را متدین، عامل به احکام و دارای خانواده‌ای شریف می‌دانیم که سوابق درخشانی دارد و امیدواریم به زودی آزاد شود.

وی یاد آور شد که سبب بازداشت اسدی انتخاباتی نبوده است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.