بی‌رغبتی جوانان به ازدواج عزت و اخلاق جامعه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت هفته ازدواج خطاب  به پدران و مادران  بیان کرد: فرصت را غنیمت شمرده، به همگان، به همه خانواده‌ها، به همه پدران و مادران، به همه جوانان عزیز پسران و دختران و به همه کسانی که می‌توانند به این هشداری که به عرض می‌رسانم پاسخ مثبت بدهند، ‌به نویسندگان، به روزنامه‌نگاران، به گویندگان و وعّاظ و کسانی که می‌توانند نسل حاضر را هدایت کنند، به آنان که با کمک‌های اقتصادی و مادّی توان اقدام و فداکاری دارند هشدار می‌دهم که پدیده بی‌رغبتی جوانان دختر و پسر به ازدواج، صیانت جامعه، عزّت و اخلاق جامعه، بنیاد مقدّس خانواده و عائله و آسایش روحی جوانان را تهدید می کند.

وی در پیام خود گفت: سنتی که در اسلام تا حدّی بر آن تأکید شده است که رسول اکرم(ص) در شأن و قدر آن می‌فرماید: «النِّکَاحُ‏ سُنَّتِی‏ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی»‏(۴) باید در جامعه اسلامی مورد تشویق و ترویج باشد.

پسران و دختران سالمند بدون همسر هر چه بیشتر شود علامت نقص اجتماعی است

این مرجع تقلید در این پیام بیان کرد: این همه جوان پسر و دختر بی‌همسر مناسب شان و اخلاق اسلامی نیست، پسران و دختران سالمند بدون همسر هر چه بیشتر شود، علامت نقص اجتماعی است و هر چه کمتر باشد، علامت کمال جامعه و التزام به اخلاق اسلامی است.

وی در این پیام گفت: نامه‌های بسیاری از این جوانان به ما می‌رسد که بسیار ناراحت‌کننده است.

برنامه های ازدواج را باید ساده گرفت

آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود بیان کرد: پدران و مادران مسئولند، برنامه‌ها را باید آسان گرفت، شرایط باید در کمال اختصار باشد، در روایات است که اگر به کسی که دین و اخلاق او پسندیده باشد و به خواستگاری آمد و به عبارت دیگر کفو بود، جواب نفی بدهید، معرض فتنه و فساد بزرگ در زمین است.

وی در این پیام ادامه داد: از عبادات بسیار بزرگ، سعی در ازدواج پسر و دختر و بنیادسازی و تشکیل عائله است که این کار خدمت به امنیّت جامعه می‌باشد.

این مرجع تقلید در این پیام بیان داشت: اینجانب با اطّلاعاتی که دارم این روی‌گردانی از ازدواج را بسیار خطرناک می‌دانم، در اسلام، سعادت جوان، ‌سعادت خانواده، ‌سعادت پسر و دختر در این است که این سنّت حسنه را به تأخیر نیندازند و از این همه مصالح، منافع و دفع مفاسد چشم‌پوشی نکنند.

وی در پیام خود ادامه داد: این کم نیست و خیلی بالا و با معنی است که می‌فرماید: «هر کس ازدواج کند، وی نصف دین یا دو ثلث دین خود را مالک شده است.»(۶)

وی در پیام خود اضافه کرد: اولیاء دین، بزرگان، مصلحان و خیرخواهان عالم بشریّت که این همه سفارش به افراد کرده اند اهمّیت موضوع را در نظر داشته‌اند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود آورده است: همسرداری، دین و ایمان و اخلاق انسان را بیمه می‌ کند و نشاط‌بخش و آرامش‌آفرین است.

خانواده ها مهریه را مناسب قرار دهند

وی در این پیام تصریح کرد: به پدران و مادران توصیه می‌کنم که با فرزندان خود همراهی کنید، روی سلیقه‌های شخصی خودتان موجب تأخیر این برنامه سرنوشت‌ساز نشوید، مسئول تأخیر ازدواج فرزندان – که گاه موجب محرومیّت آنها می‌شود- نشوید و تشریفات زائد را کنار بگذارید و مهریّه‌ها را مناسب قرار دهید و همه با توکّل و اعتماد به خداوند متعال اقدام کنید.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.