بی‌سابقه‌ترین هفته معاملاتی بورس ثبت شد

ایران/ بر‌این اساس بورس تهران که از نظر بازدهی در آخرین هفته شهریورماه سکوی دوم بورس‌های جهانی را به خود اختصاص داده بود درنخستین هفته پائیز توانست بازدهی ۵/۲ درصدی را در هفته آخر شهریور به بازدهی ۱۰/۶ درصدی افزایش دهد.
با‌این اتفاق بازدهی بورس تهران برای سهامداران به ۶/۸ درصد از ابتدای سال رسید.
اما روند صعودی شاخص بورس و رشد بازدهی سهامداران موضوعی است که از نظر حاضران تالار شیشه‌ای در هفته‌های آتی ادامه‌دار خواهد شد به طوری که طبق پیش بینی‌ها با گزارش‌های ۶ ماهه‌ای که شرکت‌های بورسی منتشر کرده‌اند و نگاهی که سهامداران به آینده سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارند‌ این روند در هفته‌های آتی هم ادامه‌ خواهد داشت.
براساس‌این گزارش در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس با رشد هزار و ۶۱۷ واحدی از ۲۶هزار و ۵۱۴ واحد به ۲۸ هزار و ۱۳۲واحد رسید و با‌این روند صعودی بازدهی ۱۰/۶درصدی را برای سهامداران طی ۵ روز کاری به همراه آورد.
رشد بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص بورس در ۵ روز کاری اولین هفته پائیز در شرایطی روی داد که نماگر تالار شیشه‌ای از ابتدای سال بالغ بر ۲ هزار و ۲۲۶ واحد رشد کرده است که‌این رشد شاخص از ۲۱ مرداد ماه به‌این سو کلید خورده است چراکه بازار سرمایه به دلیل نوسانات و جو روانی که حاکم بود طی خرداد و تیر ماه با افت شدیدی روبه‌رو شد.
با ‌این وجود به دلیل سیاست‌هایی که دولت در بازار ارز اتخاذ کرد بازار سرمایه توانست بازدهی منفی خود را جبران کند ضمن ‌اینکه بازدهی مثبتی را برای سهامداران به همراه آورد.
شاخص‌های رو به جلو در تالار شیشه‌ای
این گزارش نشان می‌دهد در کنار رشد شاخص بورس دیگر شاخص‌ها هم در بازار سرمایه روند صعودی را در پیش گرفتند به طوری که شاخص قیمت و سود نقدی هم عدد ۱۱۴ هزار و ۴۵۷ واحد را برای خود ثبت کرد که از افزایش ۶/۵ درصدی نسبت به ابتدای امسال حکایت دارد. شاخص شناور آزاد نیز به عدد ۳۵ هزار و ۸۲ واحد رسید تا نسبت به هفته قبل از آن ۵۶/۶ درصد رشد داشته باشد.
شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۹۸۸ و شاخص بازار دوم ۴۱ هزار واحد را در پرونده کاری خود ثبت کرد. در عین حال شاخص صنعت با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به ابتدای سال به ۲۲ هزار و ۹۹۳ واحد رسید.
اما در بررسی عوامل مؤثر بر روند صعودی شاخص بورس باید به دلایلی از جمله افزایش قیمت فلزات اساسی، قیمت سیمان، قیمت ارز، عملکرد مثبت شرکت‌ها و انتشار اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی اشاره کرد، موضوعاتی که موجب شد بورس تهران روند صعودی در پیش بگیرد.
علاوه بر ‌این در بازار هفته گذشته سهام شرکت‌های صادراتی با رشد مواجه شد به طوری که سهام شرکت‌های فلزی، معدنی و پتروشیمی مورد توجه قرار گرفت و شاخص صنعت استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی به ترتیب ۱۰/۶ و ۸ درصدی رشد کرد. این در حالی است که در هفته گذشته شرکت‌های سیمانی در خصوص افزایش EPS در سال ۹۱ شفاف‌سازی کردند که بر اساس اطلاعات موجود میانگین پیش‌بینی افزایش سودآوری سیمانی‌های بورس ۳۰ درصد است.
از دیگر اتفاقات مهم هفته گذشته که مورد توجه فعالان بازار سرمایه نیز قرار گرفت، راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی بود.
با ‌این اتفاق تابستان سرد بورس به پایان رسید و بازدهی بورس از ابتدای سال‌ تاکنون به ۶/۸ درصد افزایش یافت.
افزایش ۹ درصدی شاخص بورس و ارزش بازار
براساس‌ این گزارش بورس تهران که شهریور را با تعطیلی زیاد پشت سر گذاشت تنها در ۱۷روز معاملاتی موفق به افزایش متغیرهای مهم شد به طوری که در آخرین ماه تابستان ارزش معاملات در مقایسه با مردادماه ۹/۲۰ درصد افزایش یافت و از ۱۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال به ۱۳هزار و ۵۰۱ میلیارد ریال رسید.
همچنین متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۳۷ میلیون سهم و ۶۰۲میلیارد ریال بوده است علاوه بر‌این دفعات معامله سهم به میزان ۳۱ درصد در مقایسه با مرداد ماه افزایش یافت و از ۲۴۵ هزار دفعه به ۳۲۲ هزار دفعه رسید.
این گزارش همچنین از جزئیات معاملات صورت گرفته در نخستین هفته مهرماه نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت، دو میلیارد و ۱۱میلیون سهم و حق تقدم به ارزش پنج هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. بنابر این گزارش، خرید و فروش‌های این هفته بازار سهام در ۱۳۱ هزار و ۸۱۴ دفعه انجام شد و نسبت به هفته گذشته رشدی معادل ۹/۶ درصد را به ثبت رساند. براساس این گزارش حجم معاملات سهام و حق تقدم معامله شده هم روند صعودی داشت به طوری که معاملات از نظر حجم ۴/۲ و از نظر ارزش ۴/۵ درصد رشد را تجربه کرد.
همچنین طی هفته گذشته ۴۲ هزار و ۵۵۳خریدار در بازار سهام به معامله پرداختند تا تعداد خریداران هم رشدی۶/۱۳ درصدی داشته باشد. همچنین در هفته‌ای که گذشت ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم با رشد ۴/۵ درصدی از ۵ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال به ۵هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال رسید.
این در حالی است که از ابتدای امسال، ۲۹میلیارد و ۹۸۴ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۷۶ هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال دادوستد شده است. در این مدت، تعداد ۶۹۲ هزار و ۵۸۵ سرمایه‌گذار، در یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۹۷۸دفعه این تعداد سهام را خریداری کرده‌اند.
در عین حال ارزش معاملات خرد و بلوک هم در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴/۵ درصدی روبه‌رو شد. این گزارش می‌افزاید طی مدت زمان اخیر دفعات معاملات خرد و بلوک هم با رشد ۹/۶ درصدی از ۱۲۳ هزار و ۲۶۴ بار به ۱۳۱هزار و ۸۱۴ بار رسید. اما با رونق دوباره بورس انگیزه خریداران افزایش یافت به طوری که در هفته گذشته تعداد خریداران ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۴۲ هزار و ۵۵۳ نفر رسید. به‌این ترتیب در هفته گذشته سهامداران حقوقی به فروش سهام روی آوردند و سهامداران حقیقی با هیجان اقدام به خریداری سهم کردند. همچنین با افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران میانگین P/E بازار در هفته گذشته رشد کرد واز ۵ مرتبه در پایان شهریور به محدوده ۳/۵مرتبه رسید.
در هفته گذشته هیچ قرارداد آتی و اوراق اختیار فروش تبعی داد و ستد نشد و در مقابل ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ برگه اوراق مشارکت مورد معامله قرار گرفت.
افزایش ۴۹ درصدی ارزش معاملات اوراق مشارکت
در هفته منتهی به ۵ مهرماه، ۲۱۷ هزار و ۲۶۳برگه اوراق مشارکت به ارزش ۲۱۷ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار کشور دادوستد شد که در قیاس با هفته پیش، ۸/۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که از ابتدای امسال دومیلیون و ۸۷۸ هزار و ۹۰۰ برگه اوراق مشارکت به ارزش دو هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار خریداری شده است.
رشد ۶ درصدی شاخص کل
در همین خصوص علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس گفت: شاخص کل طی هفته منتهی به ۵ مهرماه حدود ۱۶۱۸ واحد، معادل ۶درصد رشد کرد و به عدد ۲۸ هزار و ۱۳۲واحد رسید. معاون بازار شرکت بورس با اشاره به رشد حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته، اظهار داشت: در پایان هفته جاری حجم معاملات با ۲ هزار و ۱۱ میلیون سهم، رشد ۲/۴ درصدی را نشان داد. همچنین ارزش معاملات با رقم ۵هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال افزایشی ۵/۴ درصدی را نسبت به هفته قبل به نمایش گذاشت. صحرایی تصریح کرد: در هفته جاری دفعات معامله به ۱۳۲ هزار دفعه رسید که نسبت به هفته گذشته با ۷ درصد رشد مواجه شد. وی حجم معاملات را نشان دهنده استقبال مردم و هدایت نقدینگی به بازار سرمایه دانست و گفت: افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی، سبب افزایش سود بسیاری از شرکت‌های بورسی شده و تغییرات نرخ دلار هم شرکت‌های صادرکننده را از این بابت با سود روبه‌رو کرده است.
افزایش شاخص بورس، حباب نیست
همچنین علی صادقین یک کارشناس بازار سرمایه، تغییرات در بورس جهانی، بازار مالی داخلی و‌ایجاد نگاه مثبت سهامداران به سوی بازار بورس را از عوامل عمده افزایش شاخص بورس تهران عنوان کرد.
وی با اشاره به برخی از دلایل رکورد‌شکنی شاخص بورس تهران در چند سال گذشته اظهار کرد: رشد برخی بورس‌های معتبر جهان نظیر فلزات، کاهش قیمت طلا در برابر دلار، نوسان بازار‌های مالی و رشد سهم‌‌هایی که وابسته به بازار جهانی هستند نیز مؤثر در افزایش شاخص بورس تهران بوده‌اند.
وی گفت: در بخش‌های تأثیر‌گذار در بورس نظیر پتروشیمی که رشد صادرات داشته‌اند، با افزایش قیمت دلار سود‌آوری آنها افزایش یافته و دلار زیادی به اقتصاد کشور وارد شده که نقش مهمی در افزایش شاخص بورس داشته است.
این کارشناس افزود: با دید مثبتی که سهامداران نسبت به یک تا سه ماه گذشته به سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند، موجب جذب آنها به سوی بورس شده و آن را رونق داده است.
صادقین معتقد است افزایش شاخص بورس حباب نیست، بلکه جریان نقدینگی است که بخشی از آن به سمت بازار بورس و سرمایه آمده است.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.