بی.ام. و دایملر خودروهای ۴۰۰ کیلوگرمی ایمن تولید می‌کنند /عکس

محبوبه عمیدی: با اینکه دو خودروساز آلمانی بی.ام.و و دایملر (گروه صنعتی مادر مرسدس بنز) سال‌هاست برای به دست آوردن قلب، ذهن و جیب‌های پر از پول خریداران خودروهای لوکس با یکدیگر رقابت می‌کنند، این‌بار پروژه مشترکی را همراه با بیش از ده همکار دیگر برای به تولید انبوه‌ رساندن خودروهای الکتریکی آغاز کرده‌اند.

به گزارش گیزمگ، مشارکت حدود ۱۲ سازمان بزرگ و خودروساز شناخته‌شده در این پروژه که Visio.M دارد،آن را به خوبی پیش می‌برد. در میان این همکاران از وزارت آموزش و پژوهش آلمان که بودجه‌ای ۱۱میلیون یورویی (۱۴میلیون دلاری) به آن اختصاص داده گرفته تا دانشگاه فنی مونیخ و شرکت‌های ارائه‌کننده فناوری‌های تازه در کنار خودروسازان دیده می‌شوند.

شاید وجود غول‌های صنعت خودروسازی آلمان در کنار دانشگاه‌ها و شرکت‌های عظیم فناوری باعث شود انتظاری بسیار جاه‌طلبانه از نتایج این پروژه داشته باشیم اما حقیقت این است که تمام این تلاش‌ها روزی به تولید خودروهای سبک الکتریکی شهری که دارای تجهیزات ایمنی کافی برای سرنشینان خود هستند و تردد در خیابان‌های شلوغ را ساده‌تر خواهند کرد، منجر خواهد شد.

یکی از نشریاتی که خبر آغاز این پروژه را اعلام کرده، می‌نویسد: «در راه رسیدن به تولید انبوه وسائل‌نقلیه برقی هنوز موانع تکنیکی قابل‌توجهی باقی‌مانده که باید بر آنها غلبه کنیم. یکی از آنها حداقل سطح ایمنی است که برای خودروهای کوچک الکتریکی تأمین شده و مانع از عرضه عمومی آنها خواهد شد. موضوع دیگر باتری‌های گران‌قیمت و بسیار سنگینی است که باید در خودروهای الکتریکی اقتباس شده از خودروهای بنزین‌سوز مورد استفاده قرار بگیرد».

Mute

همکاران این پروژه تصمیم دارند خودروهای الکتریکی شهری با قدرت ۱۵ کیلووات (۲۰ اسب‌بخار) و وزنی کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم تولید کنند که از لحاظ ایمنی در جاده‌ها با خودروهای بنزین‌سوز کنونی رقابت کنند. احتمالا اولین خودروی مورد استفاده این پروژه نمونه مفهومی MUTE خواهد بود که توسط دانشگاه فنی مونیخ تولید شده و به تغییراتی در ایمنی، بخش‌های مکانیکی و ذخیره انرژی نیاز دارد.

Mute

این نمونه مفهومی با استفاده از باتری یون لیتیومی که با توان ۱۰ کیلووات‌ساعت، انرژی مورد نیاز موتور ۱۵ کیلوواتی آن را  تأمین می‌کند، می‌تواند مسیری ۱۰۰ کیلومتری را با سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت طی کند. وزن اولیه این خودرو حدود ۵۰۰ کیلوگرم است.

هر دو خودروساز دایملر و بی.ام.و برای مشارکت در این پروژه خودروی الکتریکی خود را تولید خواهند کرد. بی.ام.و قصد دارد اولین خودرو از خط الکتریکی خود را در سال میلادی آینده رونمایی کند. دایملر نیز همزمان خودروی جدید SLS AMG E-CELL خود را به نمایش درخواهد آورد.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.