بی ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است/صادرات فله‌ای کالا از معضلات صادرات غیرنفتی ایران

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بالا رفتن قیمت نفت و افزایش فروش فراورده‌های نفتی در بالا رفتن آمار صادراتی کشور در ماه‌های گذشته نقش داشته اما نمی‌توان کل رشد صادرات را به آن نسبت داد.

بی ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است/صادرات فله‌ای کالا از معضلات صادرات غیرنفتی ایران

به گزارش ممتاز نیوز، مهرداد عباد اظهار کرد: با عبور از برخی مشکلات بزرگ که اقتصاد ایران در سال گذشته با آن رو به رو بود، در سال جاری شرایط برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی و بالا بردن رقم صادرات فراهم شده و به نظر می‌رسد با کاهش برخی فشارها، امکان افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های وابسته به آن به وجود آمده که در کنار کاهش محدودیت‌های کرونایی به افزایش صادرات ایران کمک کرده است.

به گفته وی، صرف این اتفاق می‌تواند به افزایش دسترسی به درآمدهای نفتی و فعال کردن اقتصاد مولد کمک کند، هر چند تا استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه راهی طولانی باقی مانده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بی ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است، بیان کرد: اینکه یک تولیدکننده یا صادرکننده کالایی را تولید کرده و به فروش برساند اما با توجه به نامشخص بودن سرنوشت ارز نداند که در مرحله بعدی مواد اولیه را باید با چه نرخی خریداری کند، قطعا به ضرر آمارهای صادراتی و در نهایت اقتصاد کشور تمام خواهد شد. ثبات در نرخ ارز یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صادرکنندگان از دولت است.

عباد با اشاره به برخی مشکلات ساختاری در حوزه صادرات غیرنفتی، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که باید برای آن راه حلی پیدا شود، تغییر نگاه کلان در این حوزه است. ما باید این دیدگاه که همه کالاها را تولید کنیم و همه کالاها را صادر کنیم فاصله بگیریم. اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد دیگر کشورها، در تولید و صادرات برخی کالاها مزیت نسبی دارد و در برخی کالاها نه. از این رو ما باید تمرکز خود را بر صادرات کالاهایی قرار دهیم که در آنها توان رقابت داریم و می‌توانیم بازار خود را حفظ کرده و ارتقا بدهیم.

وی ادامه داد: ما به شکل سنتی در بازارهایی مانند فرش، پسته و زعفران حضور داشته‌ایم اما با توجه به ضعف در بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات یا این بازارها را از دست داده‌ایم یا کار برایمان بسیار دشوار شده است. تغییر در سیاست‌های داخلی باید به بهبود حضور ما در این عرصه‌ها کمک کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران صادرات فله‌ای کالا را یکی دیگر از معضلات صادرات غیرنفتی ایران دانست و گفت: متاسفانه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما به شکل فله و با کالاهای با ارزش افزوده پایین انجام می‌شود، این در حالی است که اگر ما تنها در تولید برخی کالاها سرمایه‌گذاری کنیم و فراورده‌هایی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم، هم درآمد بیشتری در این حوزه خواهیم داشت و هم امکان رقابتی بالاتر در بازارهای بین المللی پیدا می‌کنیم.

عباد خاطرنشان کرد: در کنار مشکلات داخلی، مسائل بین المللی نیز در مسیر صادرات ما مشکل آفرین می‌شوند. از تحریم‌ها گرفته تا معضلات مربوط به حوزه اف ای تی اف و محدودیت‌های بانکی، همگی بر آمار صادراتی نهایی کشور تاثیر منفی می‌گذارند، از این رو در کنار مشکلات داخلی باید امیدوار باشیم راه حلی برای پایین آمدن تنش‌ها و بهبود سطح روابط در عرصه بین المللی نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.