تأثیر خواب ناکافی در عملکرد سیستم ایمنی!

۰۸اردیبهشت،

اختلالات خواب به سبب تأثیرگذاری مستقیم بر سیستم ایمنی و عملکرد بدن زنگ خطری در بروز بیماری هایی همچون حملات قلبی است.

هوشنگ اسماعیلی، کارشناس ارشد روانشناسی و رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ یکی از نیازهای اساسی انسان را خواب دانست و گفت: اختلال خواب نشانه زودرس برخی بیماری ها است.

وی در ادامه گفت: خواب و بیداری فرآیند بیولوژیکی طبیعی در بدن تمام مخلوقات است که در نوع بشر زمان بندی آن به صورت ساعت بیولوژیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این روانشناس با اشاره به تحقیقات اخیر دانشمندان در خصوص میزان شیوع اختلالات خواب در اشخاص اظهار داشت: شیوع اختلالات  خواب در جوامع بشری بین ۱۵ تا ۴۲ درصد می باشد که مشاغل شبانه یکی از مهمترین دلایل بروز آن در همه جوامع است.

اسماعیلی با تأکید بر ضرورت زمان بندی مناسب برای استراحت خواب کافی در تمام اشخاص تصریح کرد: اشخاص در صورت بی توجهی به این امر به راحتی خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرتبطی از جمله تضعیف سیستم ایمنی، کاهش عملکرد بخش هیپوتالاموس مغز و در نهایت اختلالات قلبی و عروقی به همراه احتمال بروز حملات قلبی و کاهش غیرمعقول قدرت بدنی اشخاص قرار می دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق آخرین یافته های پژوهشگران نداشتن خواب کافی در توجه، زمان عکس العمل، حافظه کوتاه مدت تأثیر مهمی دارد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.