تأسیس بانک نفت با ۱۰۰۰ میلیارد تومان

بینا- عضو هیئت مؤسس بانک نفت با بیان اینکه تقاضای دریافت مجوز فعالیت این بانک دو سال پیش به بانک مرکزی ارائه شده گفت: علی‌رغم بررسی این تقاضا در بانک مرکزی، تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است.
به گزارش بینا، یک عضو هیئت موسس بانک صنعت نفت  با اشاره به ارائه پیشنهاد تشکیل بانک خصوصی نفت به بانک مرکزی، به فارس اظهار داشت: در اردیبهشت سال ۸۹ این تقاضا به بانک مرکزی ارائه و مهرماه همان سال نیز مدارک مربوطه ارسال گردید.
وی ادامه داد: بانک مرکزی این تقاضا را بررسی کرد اما تاکنون پاسخی به آن نداده و مجوز فعالیت را صادر نکرده است. علت عدم صدور این مجوز نیز اعلام نشده است.
این عضو هیئت موسس گفت: ۴۰ شرکت پیمانکاری خصوصی در این زمینه مشارکت کرده‌اند و هزینه‌های اولیه تاسیس که ۳۰ میلیارد تومان است، تامین کرده‌اند و آمادگی تامین ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه این بانک را دارند.
به گفته وی، سرمایه اولیه تاسیس بانک ۴۰۰ میلیارد تومان است اما به دلیل استقبال شرکت‌های خصوصی پیمانکاری بخش نفتی، سرمایه اولیه به ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در مراحل اولیه رسیدگی به این درخواست، به دو شرکت ایراد وارد شد که ما گفتیم که این دو شرکت را حذف کنید و ۳۸ شرکت دیگر را تایید کنید اما تاکنون پاسخی به ما نداده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: یک بار در اتاق بازرگانی از رئیس کل بانک مرکزی در باره سرنوشت تقاضای دریافت مجوز بانک نفت سوال شد که وی اعلام کرد اگر این شرکت‌ها شبهه دولتی بودن را نداشته باشند به آنها مجوز خواهیم داد اما هنوز در این باره اقدامی صورت نگرفته است.
این عضو هیئت موسس بانک نفت ادامه داد: این بانک از فرد سپرده جمع‌آوری نخواهد کرد بلکه تنها از طریق سرمایه‌گذاری کسب سود و اعتبار می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که این بانک تنها در بخش نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: هدف ما سرمایه‌گذاری در بخش انرژی است اما محوریت سرمایه‌گذاری‌ها بخش نفت خواهد بود زیرا این بخش نیازمند است و به صورت ارزی و ریالی فعالیت خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی به بسیاری از موسسات و بانک‌ها مجوز داده، عدم ارائه مجوز به بانک نفت با این میزان سرمایه اولیه و مدیران با سابقه بانکی جای تعجب دارد.
وی تاکید کرد: ظرفیت افزایش سرمایه برای این بانک وجود دارد و ممکن است با پذیره نویسی عمومی سرمایه بانک به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان هم برسد.
این عضو هیئت موسس بانک نفت، با اشاره به ویژگی‌های تاسیس این بانک‌، اظهار داشت: این بانک تحریم نیست و می‌تواند با کشورهای خارجی برای تامین تجهیزات ارتباط برقرار کند و همچنین با محوریت این بانک سایر بانک‌ها می‌توانند به صورت سندیکایی بخش نفت را تامین مالی کند.
وی تصریح کرد: این بانک متعلق به پیمانکاران نفتی است و بخش خصوصی از این طریق به صورت واقعی در بخش نفت مشارکت خواهد کرد.
عضو هیئت مؤسس بانک نفت، فهرست شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این بانک را اعلام کرد که بر این اساس شرکت مبنا، شرکت ملی نفتکش، شرکت صنعت مهرآوران دلتا، شرکت پتروشیمی شا‌زند، شرکت پرسال، شرکت مدیریت سرمایه‌ آتیه‌خواهان، شرکت پارس ایراتل، کنسرسیوم گروه انرژی پرشین، شرکت صنعتی و بازرگانی غدیر، شرکت ساختمانی آبادراه‌هان پارس، شرکت ساختمانی پارسانا، شرکت ساختمانی کیسون، شرکت ساختمانی پرلیت، شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، شرکت گاما، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری سبا، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، شرکت طراحی و ساختمان نفت، شرکت فنی و مهندسی ارس‌بنیاد، شرکت فنی و ساختمانی تهران جنوب، صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، صندوق توسعه صادرات فراورده‌های نفتی ایران، شرکت البرز روزبهان، شرکت انرژی دانا، شرکت‌ بیمه ایران‌معین، شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت بین‌المللی دیداس، شرکت تجارت الوند، شرکت بناگستر کرانه، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروصنعت کاویان‌شیمی، شرکت پتروصنعت گامرون، شرکت تعاونی مسکن کارکنان پتروپارس، شرکت مهندسی و ساختمانی جهان‌پارس، شرکت بازرگانی مدیران اقتصاد، شرکت توسعه سرمایه معین خردمندان، شرکت پلی‌پروپیلن جم، شرکت سیرجان گستر، شرکت گلوبال پتروتک کیش و یک شخص حقیقی، شرکت‌های مشارکت‌کننده در تاسیس این بانک هستند.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.