تأکید بر همکاری‌های سازنده ایران با آژانس

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
فریدون عباسی در حاشیه مراسم تجدید پیمان اعضای هیأت دولت با آرمان‌های امام (ره) در جمع خبرنگاران با تأکید بر شفاف بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود:

بازرسان آژانس هر زمان که خواسته‌اند برای بازرسی به ایران آمده‌اند. معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری‌های لازم را داشته است و این همکاری‌ها را ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: بازرسان آژانس دوساعت قبل از بازرسی می‌توانند به ما اطلاع بدهند و از فعالیت‌های ما بازدید کنند. عباسی درباره مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این مذاکرات بر مبنای حقوقی و در چارچوب وظایف آژانس انجام می‌شود و آن را ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه ما خواهان قطع مذاکرات نیستیم، ادامه داد: استدلال‌های ایران قوی است، افراد مذاکره‌کننده ما افرادی قوی و آگاه به مسائل تخصصی در این زمینه هستند و از حقوق کشورمان دفاع می‌کنند. وی اضافه کرد: در این چارچوب تا زمانی که آژانس بخواهد مذاکره می‌کنیم؛ البته آنها نیز باید استدلال کافی برای بازدید از مناطقی که می‌گویند را داشته باشند یا درباره مطالبی که می‌گویند باید ادله کافی ارائه دهند تا ما قانع شویم.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف ایران و هرمان ناکارتس و رافائل گروسی معاون امور پادمان و دستیار مدیرکل آژانس روز جمعه سوم شهریور (۲۴اوت ۲۰۱۲) در یک جلسه سه ساعته درباره نحوه رسیدگی به مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس مذاکره کردند. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مذاکرات، گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی با آژانس را سازنده اما توأم با برخی اختلافات در ساختار و تفاوت نگرش‌ها توصیف کرده بود، اما هرمان ناکارتس سرپرست هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره‌کننده با ایران گفته است که تلاش می‌کنیم تا مسائل باقیمانده در روابط بین ایران و آژانس را براساس مدالیته حل کنیم.

عباسی درباره برخی گزارش‌ها در مورد تعداد سانتریفیوژها اظهار داشت: این گزارش، مسئله جدیدی نیست زیرا اطلاعات ذکر شده، پیش از این در گزارش آژانس با اعلام آمار دقیق سانتریفیوژها ارائه شده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:‌ آمار تولید و تعداد سانتریفیوژها و موارد مرتبط با آن در گزارش آژانس بیان شده و مشخص است.

عباسی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است سانتریفیوژهای جدیدی در سایت فوردو نصب شود؟ گفت: روال این است که در مورد آمارهای جدید به آژانس اطلاع داده شود؛ آژانس در مورد آن راستی‌آزمایی کند و در واقع آن را تأیید کند. معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما ترجیح می‌دهیم که مطالب مرتبط با این موضوع از طریق بازرسان آژانس اطلاع داده شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.