تئاتر کاربردی پُل ارتباطی است میان تئاتر حرفه‌ای و عامه مردم

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

در نشست همایش تئاتر کاربردی مطرح شد:

دبیر اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی گفت: تئاتر کاربردی در تقابل با تئاتر مرسوم نیست بلکه در تعامل با آن قرار دارد و در واقع پُل ارتباطی است میان تئاتر حرفه‌ای و عامه مردم.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری نخستین همایش سراسری تئاتر کاربردی، صبح امروز ۱۷/۶/۹۲ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که در این جلسه رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و علی ظفرقهرمانی نژاد دبیر این همایش حضور داشتند.

رحت امینی در آغاز این نشست گفت: از امروز فعالیت همایش‌های منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه آغاز می‌شود که به نوعی در قالب همایش‌های انتخاب آثار است و تفاوتش با همایش‌های منطقه ای فجر در این است که گروه‌ها آثار همدیگر را می‌بینند و نشست‌های نقد و بررسی هم تشکیل خواهند داد.

همه آثار سال قبل تئاتر سوره ماه اجرای عمومی رفته‌اند

امینی افزود: در نهایت از هر منطقه حداکثر دو نمایش انتخاب می‌شود و در هفته آخر مهرماه برگزیده‌ها در تهران به نمایش درخواهند آمد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز همه آثار سال قبل جشنواره تئاتر سوره ماه اجراهای عمومی خود را پشت سر گذاشته اند و تسویه حساب با گروه‌ها هم به انجام رسیده است.

برچسب مناسبتی به همایش تئاتر کاربردی نمی‌خورد

امینی با اشاره به اینکه اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد بیان کرد: بی‌شک یکی از مهمترین اهداف این همایش توجه به کیفیت آثار است و این تقارن هرگز برچسب منااسبتی بودن را جشنواره نخواهد زد.

وی گفت: امروز بودجه ناچیز، عدم رشد و توسعه سالن‌های تئاتری و بی‌توجهی به معیشت هنرمندان تئاتر سه نکته اساسی است که در قیاس با رشد هنرجویان تئاتر و علاقه مندان کمتر به آن بها داده شده است.

لزوم همیاری تمامی نهادهای مردمی برای توسعه تئاتر کاربردی

امینی تئاتر کاربردی را عاملی مؤثر در راستای رفع نواقص دانست و گفت: البته تئاتر کاربردی در گام‌های آغازین خود به سر می‌برد و در سال‌های اخیر به ویژه در کشورهای اروپایی مورد توجه خاص قرار گرفته است.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر افزود: اگر تئاتر از شکل مرسوم خود بتواند جایگاه خود را در بین نهادهای مردمی مانند آموزش و پرورش، خانه سالمندان، نهادهای کارگردی و بازپروری و بهزیستی باز کند می‌تواند کاربرد خود را بهتر نشان دهد.

وی گفت: با توسعه تئاتر کاربردی تئاتر گریزی در بین اقشار جامعه کمتر دیده خواهد شد و بی‌شک نقش بسزایی در تمرکز زدایی تئاتر ایفا خواهد کرد.

تئاتر کاربردی در تقابل با تئاتر مرسوم نیست

در ادامه این نشست، علی ظفرقهرمانی نژاد دبیر اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی با اشاره به برنامه‌های این همایش طی روزهای اخیر اظهار داشت: تئاتر کاربردی در تقابل با تئاتر مرسوم نیست بلکه در تعامل با آن قرار دارد و در واقع پُل ارتباطی است میان تئاتر حرفه‌ای و عامه مردم.

وی افزود: زمینه توجه به تئاتر کاربردی به ۴ سال پیش در کشور ما بازمی‌گردد که از جمله آن می‌توان به فعالیت‌های تئاتر شورایی، تشکیل گروه درمجامع عمومی نه حرفه‌ای اشاره کرد.

تئاتر مرسوم نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم بازکند

ظفرقهرمانی نژاد با اشاره به اینکه بالغ بر دو دهه است که بیش از ۷۰ کشور از تئاتر کاربردی استفاده می‌کنند عنوان کرد: در کشور ما هم مردم از چیزی استقبال می‌کنند که بتواند گره‌ای از مشکلاتشان باز کند و شاید این مسئله از عهده تئاتر مرسوم برنیاید اما در مورد تئاتر کاربردی اینطور نیست و بی‌شک برای تمام اقشار جامعه مفید خواهد بود.

دبیر اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی، حوزه توجه همایش را در سه محور عنوان کرد و گفت: حوزه اجرا و معرفی از طریق اجرا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اشاعه تئاتر کاربردی و همچنین آکادمیک ساختن تئاتر کاربردی با ایجاد پشتوانه تئوریک مهمترین اهداف همایش محسوب می‌شوند.

ایجاد رشته تئاتر کاربردی از مقطع فوق دیپلم به لیسانس

ظفرقهرمانی نژاد گفت: یکی از اتفاقات مهم در حوزه تئاتر کاربردی، ایجاد این رشته از مقطع فوق دیپلم به لیسانس در دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است.

وی دربارهٔ گروه‌های حاضر در همایش گفت: از زمان اعلام فراخوان ۹۵ نفر از تهران و ۱۱۶ نفر از شهرستان‌ها رای حضور اعلام آمادگی کردند.

تشکیل شبکه همبستگی تئاتر کاربردی

دبیر اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی در ادامه افزود: هدف غایی این همایش تشکیل شبکه همبستگی تئاتر کاربردی است و خوشبختانه استان‌های مختلفی همچون یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان رضوی و اصفهان بُعد آموزشی مسئله را هم بسیار بها داده اند.

نخستین همایش سراسری تئاتر کاربردی با برگزاری کارگاه های آموزشی تئاتر آموزشگر و تئاتر با اجتماعات و همچنین نشست های گفت و گوی انتقادی تئاتر آموزشگر و تئاتر درمانگر آغاز می گردد. همچنین اجراهای کاربردی، تئاتر شورایی، تئاتر میراث و ارائه تجربه ها و تئاتر خاطره از بخش های دیگر این همایش است.

در این اتفاق فرهنگی هنری تعدادی از گروه های نمایشی، که دوره‌های مقدماتی و پیشرفته تئاتر کاربردی را با آموزش اساتید و کارشناسان حوزه هنری پشت سر گذاشته بودند، ضمن اجرای آثار خود به نقد و تحلیل آثار یکدیگر می پردازند.

همچنین به نقل از علی ظفر قهرمانی نژاد، مدیر دفتر تئاتر کاربردی حوزه هنری، در این همایش دو مدرس از کشور آلمان “تئاتر اجتماع” و “تئاتر برای زندگی” را با هنرجویان کار خواهند کرد. یک مدرس از کشور امریکا “تئاتر درمانی” و یک مدرس هم از کشور ترکیه “تئاتر زندان” را برای هنرجویان تشریح می کنند.

گفتنی است، اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی از ۱۸ تا ۲۲ شهریورماه در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار می گردد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.