تاتاموتورز هندوستان به آمریکا می رود

تاتاموتورز هندوستان با تغییراتی در خودروی سه هزار دلاری تاتا نانو تا سه سال آینده وارد بازار آمریکا می شود. این خودرو در سال ۲۰۰۹ با قیمت ۲۵۰۰ دلار به بازار هند عرضه شد. باید دید با استانداردهای سخت گیرانه آمریکا امکان عرضه خودرو زیر ۱۰ هزار دلار وجود دارد یا خیر.

به گزارش سایپانیوز به نقل از اتوموتیو نیوز از این خودرو تخم مرغی شکل که گنجایش ۴ نفر را دارد، باید به همان اندازه قیمتی که دارد انتظار داشت. از سال ۲۰۰۹ تا به حال مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است. اوایل به طور خود به خودی آتش می گرفت و نگرانی هایی را به وجود آورد. بعد هم چون با استقبال چندانی مواجه نشد و رونق چندانی نگرفت. ضمن آن که از ۲۵۰۰ دلار چه انتظاری می توان داشت. با این وصف تاتاموتورز دست از رؤیای ورود به بازار اروپا و آمریکا برنداشته است.
برای ورود به بازار آمریکا نیاز به پاس کردن استانداردهای متعدد است. به طور قطع و یقین برای پاس کردن این استانداردها نیاز به تأمین ایمنی کافی است که در آن صورت امکان حفظ قیمت آن در حد ۳۰۰۰ دلار اصلا متصور نیست. فقط کافی است این خودرو به دو ایربگ و ترمز ای بی اس مجهز شود، دیگر امکان ارزان سازی این خودرو از دست خواهد رفت. حتی اگر قرار باشد استانداردهای آلایندگی را پاس کند بدون شک باز هم باید به قیمت افزوده شود. جالب این جا است که راتان تاتا میلیاردر هندی که صاحب کارخانه تاتاموتورز است، می گوید که برای بازار آمریکا قرار است فرمان نانو هیدرولیک باشد، ردیاب و مکان یاب روی خودرو نصب شود و موتور آن باید توان بیشتری داشته باشد. با این وصف دیگر امکان تولید نانو با قیمت کمتر از ۸۰۰۰ دلار ممکن نخواهد بود. با این وصف باز هم عنوان ارزانترین خودروی آمریکا را یدک خواهد کشید چون ارزان ترین خودروها در بازار آمریکا در حال حاضر ورسای نیسان با قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ دلار و اکسنت هیوندایی با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۵ دلار است.
نانو در هندوستان به flop معروف است که یک واژه تحقیرآمیز است. با این حال سیاستگذاران تاتاموتورز معتقدند حتی در آمریکا هم خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار مشتریان خود را خواهد داشت.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.