تاثیر خدمات OTT بر کاهش استفاده از خدمات Pay-TV

مریم پرستش – طیف : اگرچه بازار جهانی Pay–TV همچنان روند رو به رشد خود را در سال جاری ادامه خواهد داد، اما در آمریکای شمالی به دلیل روی آوردن مشترکان به استفاده از خدمات OTT با کاهش نرخ رشد مواجه بوده است.

بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی ABI، تعداد مشترکان Pay–TV در جهان تا پایان سال جاری به ۸۵۸٫۱میلیون برسد که ۵درصد بیشتر از تعداد این مشترکان در دسامبر ۲۰۱۱ است؛ بیشترین رشد این مشترکان در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۷میلیون مشترک جدید داشته باشد.
البته اپراتورهای تلویزیون کابلی در آمریکا با کاهش مداوم مشترکان Pay–TV مواجه هستند، چنانکه در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ در حدود ۰٫۸میلیون مشترک خود را از دست داده‌اند، اما تعداد مشترکان باند وسیع آنها همچنان در حال رشد است. مؤسسه تحقیقاتی ABI پیش‌بینی می‌کند که تعداد مشترکان Pay–TV در آمریکای شمالی از پایان سال ۲۰۱۱ تا پایان سال ۲۰۱۲ در حدود ۰٫۲درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش طیف، به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران این احتمال وجود دارد که با توسعه روند استقبال از باند وسیع، مشترکان Pay–TV به استفاده از خدمات تلویزیون اینترنتی روی آوردند. در واقع، خدمات تلویزیون اینترنتی در مقایسه با خدمات Pay–TV ارزان‌تر هستند و در برخی مواقع، حتی رایگان عرضه می‌شوند. بنابراین، در شرایط فعلی که با بی‌ثباتی اقتصادی مواجه هستیم، خدماتی همچون Netflix، Hulu و یوتیوب گزینه‌هایی ارزان‌تر برای مشترکان Pay–TV محسوب می‌شوند.”
از سوی دیگر، موسسه ABI پیش‌بینی می‌کند که در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه شاهد رشد چشمگیر تلویزیون دیجیتالی در سال ۲۰۱۲ باشیم که دلیل اصلی آن به روند دیجیتالی کردن خدمات در کشورهایی همچون هند باز می‌گردد. دولت هند اخیراً اعلام کرده است که مهلت نهایی برای مجهز کردن ۱۲میلیون خانه به خدمات دیجیتالی کابلی در چهار شهر بزرگ این کشور نهایتا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲ خواهد بود و این مهلت تمدید نخواهد شد. البته مؤسسه ABI در مورد دستیابی هند به این هدف تردید دارد، چرا که تا به حال فقط ۶۸درصد این پروژه اجرا شده است. به اعلام این مؤسسه، “پیش‌بینی می‌شود که مجموع تعداد مشترکان تلویزیون کابلی دیجیتالی در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۲۱۳ میلیون برسد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۷درصد رشد دارد.”
شایان ذکر است که گروه علمی تحلیلی قصد دارد همایش “خدمات چندرسانه‌ای: از سیاست‌گذاری تا اجرا” را در ۸آبان ماه ۹۱ برگزار نماید که از محورهای اصلی آن،‌ بررسی روند توسعه فناوری‌ها و خدمات چند رسانه‌ای و همچنین،‌ بررسی موانع توسعه آن است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.teyf.ir مراجعه نمایند یا با شماره ۸۸۵۱۳۸۱۰ تماس حاصل نمایند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.