تاثیر آموزش گروهی بر کنترل قند خون

۲۲م آذر ،

دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری در پایان نامه خود به بررسی تاثیر آموزش گروهی و پیگیری تلفنی توسط پرستار بر کنترل قند خون پرداخت.

مینا عسگری، دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت:  آموزش و برقراری ارتباط پویا و مستمر بین بیمار و کار درمان در بیماری های مزمنی مانند دیابت از اهمیت خاصی برخوردار است این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی و پیگیری تلفنی توسط پرستار بر کنترل قند خون و پیروی از دستورات درمان در مبتلایان به دیابت تیپ ۲ انجام شده است.

وی گفت: در این کار آزمایی بالینی ۶۲ بیمار مبتلا به دیابت تیپ ۲ انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص داده شدند. بیماران گروه آزمون تحت آموزش گروهی خود مراقبت قرار گرفتند و به دنبال آن ۱۲ هفته پیگیری تلفنی برای این بیماران انجام شد.

عسگری تصریح کرد: بیماران گروه کنترل فقط آموزش ها و مراقبت ها ی معمول در کلینیک را دریافت کرده و هیچ مداخله ای از طرف پژوهشگر دریافت نکردند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج مطالعه حاضر آموزش گروهی و ۱۲ هفته پیگیری تلفنی توسط پرستار در بهبود شاخص های کنترل قند خون و غیره پیروی از درمان تاثیر معنی داری داشته و با توجه به در دسترس بودن و هزینه کم پیگیری تلفنی، اجرای آن به عنوان بخشی از برنامه های کنترل دیابت پیشنهاد می گردد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.