تاثیر المپیک و زمین‌لرزه بر برنامه های سیما

ایسنا، در حالی که در رمضان ۹۱ برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ماه رمضان، چندان نتوانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند، حوادث مترقبه و غیرمترقبه بود که تنور صداوسیما را برای مخاطبان گرم نگه داشت. المپیک لندن و زلزله‌ی آذربایجان، رخدادهایی بودند که بیشتر آنتن تلویزیون را در ماه رمضان پر کردند.

بر این اساس، رقابت‌های المپیک لندن از شامگاه جمعه ـ ششم مرداد ماه ـ آغاز شد و از همان ابتدا، برنامه‌های رسانه ملی را تحت تاثیر قرار داد؛ در این روز بخشی از آنتن برنامه‌ی زنده‌ی «هفت» در اختیار مراسم آغازین المپیک قرار گرفت.

در ادامه نیز تاکید بر پخش مسابقات المپیک و پوشش کامل مسابقات ورزشکاران ایرانی در تلویزیون ادامه داشت؛ به طوری که رقابت‌های کشتی و وزنه‌برداری حجم بالایی از آنتن رسانه ملی ـ خصوصا شبکه‌های ورزش و سوم سیما ـ را به خود اختصاص دادند و البته حساسیت این رقابت‌ها، مخاطبان زیادی را پای تلویزیون نشاند و باعث شد که خیلی از ویژه‌برنامه‌های سیما در ماه رمضان، مجال دیده شدن پیدا نکنند.

حتی سریال‌های مناسبتی نیز در برخی از شب‌ها، در بحبوحه‌ی پخش رقابت‌های ورزشکاران ایرانی روی آنتن رفتند. مردم در این شب‌ها گرایش زیادی به شبکه‌های ورزشی پیدا کرده بودند تا تلویزیون هم با تمسک به ورزش حرفه‌یی، مخاطبان بیشتری را جلب کند.

هر چند تلویزیون برای واقعه‌ی بزرگی مثل المپیک از قبل برنامه‌ریزی کرده بود و حتی برای تقارن کسب مدال ملی‌پوشان و مراسم شب‌های قدر، سرود قهرمانانی متناسب با این شب‌ها را تدارک دیده بود و همه بازی‌های ملی‌پوشان را علیرغم فشردگی و برخی هم‌پوشانی‌ها پخش کرد، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه و مخاطبان و حتی نمایندگان مردم در مجلس، در روزهای نخست وقوع زلزله آذربایجان، نتوانست انتظارات را برآورده کند.

این نارضایتی‌ها حتی تا جایی پیش رفت که برخی شبکه‌های اجتماعی مشکل چند ساعته‌ی سایت صداوسیما را به نارضایتی مردم از پوشش ضعیف زمین‌لرزه شمال‌غرب کشور نسبت دادند.

با وجود ضعف ابتدایی سازمان صداوسیما، بعد از ابراز نارضایتی مردم، نمایندگان شهرهای زلزله‌زده و تذکر شفاهی رییس مجلس شورای اسلامی و انتقاد به پخش «خنده‌بازار» در یک روز بعد از زلزله، روند تلویزیون به کلی تغییر کرد و رسانه ملی سعی کرد در این حادثه،‌ نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد تا بیش از این از مردم عقب نماند.

اما در این میان، گاف‌های برنامه‌های رمضانی مثل تیتراژ سریال شبکه سه سیما، حذف صدای ایرج از سریال «چمدان»، نحوه اجرای مجری جدید «ماه عسل»، حذف صدای رضا صادقی از این برنامه و بدآموزی‌های سریال «خداحافظ بچه» که در قسمت‌های آخر، سعی شده بود رفع و رجوع شود و حضور دو هوو در برنامه‌ای تلویزیونی، از نکات حاشیه‌ساز ماه رمضان سیما بودند، ولی کماکان بیشترین اخبار و حاشیه‌های ماه رمضان،‌ با وجود قرار گرفتن در چنین ماهی،‌ به پوشش المپیک و زلزله اختصاص داشت.

در مجموع اگر المپیک و زمین‌لرزه شمال‌غرب را کنار بگذاریم، به اعتقاد بسیاری از بینندگان و منتقدان، صداوسیما در رمضان ۹۱، نتوانست انتظارات مخاطبانش را برآورده کند.

در رمضان ۹۱ برنامه‌های نمایشی و گفت‌ومحور سیما به عنوان مهمترین ساختارها به لحاظ جذب مخاطب، با انتقاداتی مواجه شدند. اشاره به بدآموزی‌ برخی سریال‌ها، نبود طنز مناسب و یا حذف سریال‌‌های ماورائی که می‌توانست برگ برنده‌ی تلویزیون باشد،‌ عمده انتقادها را متوجه آنتن تلویزیون در ماه رمضان امسال کرد.

این‌ در حالی است که در رمضان امسال شبکه‌های ماهواره‌یی هم بیکار ننشستند و سریال‌هایی متناسب با این مناسبت را به روی آنتن بردند.

بر اساس این گزارش ایسنا، کم‌‌ رونقی برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان ۹۱ را می‌توان هشداری جدی برای اهالی این رسانه محسوب کرد که امسال تلاش کرده بودند تیم‌های جدیدی را به حوزه‌ی ساخت برنامه‌های مناسبتی وارد کنند. این در حالی است که در نزد رسانه‌یی‌ها، ماه رمضان همواره فرصت و نیرویی کمکی موثر برای سازمان صداوسیما تلقی شده که می‌تواند بسیاری از خلاءهای ارتباطی رسانه ملی با مردم را برطرف کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.