تاثیر پیشینه خانوادگی در موفقیت تحصیلی

کارشناسان آموزشی بر سر یک موضوع هم‌نظر هستند و آن ارتباط موفقیت دانش‌آموزان و دانشجویان خانواده‌های خارجی‌تبار با میزان تحصیلات والدین آن‌ها و همچنین پیشینه خانوادگی آن‌ها است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، دویچه وله نوشت:

نتایج پژوهشی که به تازگی در آلمان صورت گرفته نشان می‌دهد، ارتباط میان میزان موفقیت در تحصیل با پیشینه‌ی خانواده، در کشور آلمان به مراتب بیش‌تر از سایر کشورهاست. این ارتباط می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت و یا عامل شکست باشد.

 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ساخت و گسترش مهدکودک‌ها در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی برای کودکان ۳ تا ۶ ساله تاثیر محسوسی در میزان موفقیت تحصیلی کودکان خانواده‌های خارجی‌تبار داشته است.

 

بنا به گفته‌ی الکس پلونکه، از کارشناسان سیاست ‌آموزشی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی شمار دانش‌آموزان خانواده‌های غیرآلمانی که تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرده‌اند، از ۲۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

 

از سوی دیگر تعداد دانش‌آموزان خانواده‌های خارجی‌تبار که توانسته‌اند تحصیلات متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، از ۱۳ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

 

بر اساس پژوهش‌های “موسسه‌ی اقتصاد آلمان” واقع در شهر کلن، طی سال‌‌های اخیر در میان دانش‌آموزان خارجی‌ای که تابعیت آلمان را دریافت کرده‌اند، تعداد بیش‌تری توانسته‌اند تحصیلات متوسطه را با موفقیت به پایان رساندند. در اینجا سخن از رشدی ۵۰ درصدی در میان است.

 

از جمله دلایل موفقیت بیش‌تر دانش‌آموزان آلمانی در مقایسه با دانش‌آموزان خارجی‌تبار سطح تحصیلات والدین دانش‌آموزان آلمانی عنوان شده است.

 

به اعتقاد پروفسور رایندرس‌، علاوه بر ملیت خانواده و پیشینه‌ی آن هرچه کودکان خانواده‌های خارجی‌تبار سریع‌تر وارد سیستم آموزشی آلمان شوند و شروع به یادگیری کنند، از شانس بیش‌تری برای کسب موفقیت در سال‌های بعد در زمینه تحصیلات متوسطه و دانشگاهی برخوردار خواهند بود.

 

با وجود این کارشناسان آموزشی بر سر یک موضوع هم‌نظر هستند و آن ارتباط موفقیت دانش‌آموزان و دانشجویان خانواده‌های خارجی‌تبار با میزان تحصیلات والدین آن‌ها و همچنین پیشینه خانوادگی آن‌ها است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.