تاثیر کار کردن در شیفت شب زنان بر بارداری و شیردهی/ارزش ۲ برابری هر ساعت خواب قبل از نیمه شب

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: زنانی که در حرفه پرستاری مشغول به فعالیت می باشندٰ کار کردن در شیفت شب در حاملگی، شیردهی و حتی تعیین جنسیت فرزندشان تأثیرگذار است.

منیرالسادات روح اللهی در گفت‌و‌گو با تسنیم در پاسخ به اینکه زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند دچار چه مشکلاتی می‌شوند، اظهار داشت: زنانی که در حرفه پرستاری مشغول به فعالیت می باشندٰ کار کردن در شیفت شب در حاملگی، شیردهی و حتی تعیین جنسیت فرزندشان تأثیرگذار است.

به گفته وی در سال ۸۴ تحقیقاتی صورت گرفت که نشان داد تغییر ساعت بیولوژیک بر بدن تأثیر فراوان دارد و مشاغلی که ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک بدنشان دستخوش تغییر می‌شود، بدنشان با بیماری‌های مختلف روبه‌رو می‌شود؛ اشخاص بابت این‌که در شیفت شب مشغول به کارند، حقوق بیشتر دریافت می‌کردند و این در حالی است که سلامتیشان کاهش پیدا می‌کرد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: اگر یک فرد همیشه شب‌ها کار کند و روز بخوابد، ضرر کم‌تر می‌بیند چرا که بسیاری از اشخاص ی که یک هفته در شیفت شب‌ مشغول به فعالیت می باشند و یک هفته در شیفت صبح به کار مشغولند، به سبب اینکه ریتم سیرکادین یا ساعت بیولوژیک بدنشان دائم در حال تغییر است و به ثباتی دست پیدا نمی‌کند، بدن دچار دستخوش می‌شود چرا که ساعت خوابشان مدام در حال تغییر است.

روح‌اللهی افزود: هورمون کورتیزول هورمونی است که سبب افزایش نشاط، شادابی و سرحالی اشخاص می‌شود که بیداری شبانه در ترشح این هورمون تأثیر گذاشته و اشخاصی که در شغل‌های شیفت شب مانند رانندگی مشغول به فعالیت می باشند، از به هم خوردن میزان ترشح این هورمون آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: شیوه زندگی غلط بر ساعت بیولوژیک بدن و ترشح هورمون‌های بسیار مفید در بدن تأثیر می‌گذارد چرا که بیداری شبانه بر ترشح اندروفین‌ها که مورفین طبیعی بدن بوده اختلال ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که فرد همیشه احساس خستگی و خمودگی داشته باشد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: در فتصله چند ساعت مانده به نیمه شب سطح کورتیزول خون کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که در این زمان اشخاص بخوابند، صبح راحت‌تر و با

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.