تاجیکستان۱۸۵ میلیون دلار گندم و آرد وارد کرده است

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاریˈاوستاˈ، در این مدت تاجیکستان بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار و ۲۳۲ هزار تن آرد به ارزش ۸۳ میلیون دلار وارد کرد.

طبق اعلام وزارت اقتصاد و تجارت تاجیکستان این کشور در دو سال اخیر به طور میانگین سالی یک میلیون تن گندم و جو برداشت کرده است.

تاجیکستان با بیش از هفت میلیون نفر جمعیت سالانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آرد و گندم نیاز دارد که به علت کمبود تولید داخلی، بخش عمده ای از نیاز خود به این محصول راهبردی را از خارج از جمله قزاقستان و روسیه وارد می کند.

پیش بینی می شود میزان مصرف گندم تاجیکستان متناسب با افزایش جمعیت آن ظرف سال های آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

در حالی که هم اکنون قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی آرد در این کشور بیش از ۴۰ دلار است اما حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی در این کشور برابر با ۱۶ دلار است.

با وجودی که دولت تاجیکستان معتقد است تنها ۵۰ درصد جمعیت این کشور زیرخط فقر به سر می برند اما کارشناسان مستقل تعداد فقیران را به مراتب بیش از این رقم می دانند.

همچنین طبق گزارش اخیر سازمان جهانی خوار و بار ملل متحد، بیش از یک سوم جمعیت تاجیکستان از کمبود غذا رنج می برند.

آرد مهمترین ماده غذایی منطقه آسیای مرکزی است به طوری که هر خانواده ۴ تا ۵ نفره در ماه بین یک تا دو کیسه آرد مصرف می کند.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۵۶۵

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.