تاج‌گذاری سامسونگ و سقوط نوکیا پس از ۱۴ سال

۲۸م آذر ،

برای اولین بار در ۱۴ سال قبل، سامسونگ با عبور از نوکیا به عنوان رتبه اول تولید کننده موبایل در جهان دست پیدا کرد. در پایان سال ۲۰۱۲ سامسونگ به عنوان رتبه اول، نوکیا در جایگاه دوم و اپل نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند.

نکته مهم در آماری که ارائه شده است، افزایش ۵ درصدی رشد سامسونگ از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ بوده است که از ۲۴ درصد به ۲۹ درصد رسیده. از طرفی دیگر، در سال ۲۰۱۲سهم نوکیا نیز از حدود ۳۰ درصد به ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد. این شرکت فنلاندی که از سال ۱۹۹۸ در صدر تولید کنندگان تلفن همراه بوده است،حالا باید جای خود را با یک شرکت کره ای که رقابت بسیار تنگاتنگی با اپل دارد عوض کند.

نوکیا در قبل ای نه چندان دور، زمانی که بحث و گفتگوهایی در مورد تغییر موضع از سیمبین به ویندوزفون را در شرکت خود شاهد بود، رقابت با سامسونگ این غول کره ای را فراموش کرد و اتفاقی که افتاد حضور ۵ گوشی هوشمند سامسونگ در میان گوشی‌های برتر هوشمند ۲۰۱۲ بود. جای که سهم سامسونگ با ۸ درصد افزایش از ۲۰ به ۲۸ درصد رسید. نوکیا نیز در این حوزه بیشترین سقوط را داشت که در حدود ۱۱ درصد (از ۱۶ به ۵) است.

در تولید گوشی تلفن همراه نیز جایگاه سوم نیز به اپل می‌رسد. البته اگر فقط آمار تلفن‌های هوشمند را در نظر بگیریم، اپل و نوکیا با تعویض جایگاهشان، رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص خواهند داد.

 در سال ۲۰۱۱ سامسونگ و اپل تنها با ۱ درصد اختلاف رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتند، اما با ساخت و عرضه گوشی‌های مختلف اندرویدی از سوی سامسونگ این اختلاف در سال ۲۰۱۲ به ۸ درصد رسید.

رشد گوشی‌های معمولی در مقایسه با گوشی‌های هوشمند رو به پایین است و اکثر شرکت‌های سازنده گوشی‌های تلفن همراه به ساخت گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند. عصر رقابتی در دنیای تجارت برای شرکت‌ها و ترس از عقب افتادن از فناوری‌های روز برای مشتریان سبب رونق روز افزون این بازار برای شرکت‌هایی همچون اپل و سامسونگ خواهد شد. جایی که نوکیا با انتخاب استراتژی غلط و پافشاری بر حوزه خاصی رقابت و جایگاه برتر خود را ، علیرغم تمام توانایی‌های سخت افزاری خود به سامسونگ و اپل واگذار کرده است.

 

منبع: TheNextWeb

پیشنهاد می‌شود بخوانید:

آی کلاب
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.