تاخیر در راه‌اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز کشور

۲۶خردادماه،

دومین طرح ذخیره‌سازی گاز کشور که قرار بود اردیبهشت ماه امسال تزریق گاز به آن آغاز شود بعد از گذشت حدود یک ماه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با راه اندازی مخزن ذخیره‌سازی گاز سراجه قم- اولین مخزن ذخیره‌سازی گاز ایران و منطقه- در سال قبل ایران به جمع کشورهای ذخیره‌کننده گاز پیوست و طبق برنامه اعلام شده قرار بود با تکمیل دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور رتبه ایران در امر ذخیره سازی گاز از نوزدهم جهان به پنجم ارتقاء یابد.

بر این اساس فروردین ماه امسال مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی از آغاز به کار دومین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه خبر داده اما اکنون با گذشت حدود یک ماه از وعده داده شد این مخزن ذخیره‌سازی به بهره‌برداری نرسیده است.

از سوی دیگر با توجه به این که زمان تزریق گاز به مخرن ذخیره سازی به سبب کاهش مصرف گاز در فصل گرم انجام می‌شود در صورت تاخیر در تزریق گاز به مخزن شوریجه در سه ماه آینده، زمان تزریق گاز سپری و عملا استفاده از این طرح ذخیره‌سازی به سال آینده موکول خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کل ظرفیت مخزن ذخیره‌سازی شوریجه ۴٫۸ میلیارد متر مکعب است که در فاز اول ۱۰ میلیون متر مکعب ، فاز دوم ۲۰ میلیون متر مکعب و در فاز سوم ۴۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تزریق می‌شود.

همچنین این مخزن ذخیره‌سازی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در استان خراسان رضوی واقع شده است دارای پالایشگاهی به ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است.

به گزارش ایسنا، با وجود این که ایران، دارنده‌ی دومین ذخایر گازی و سومین تولید‌کننده گاز جهان است اما چهارمین مصرف‌کننده‌ی گاز طبیعی جهان محسوب می‌شود.

به ‌طور متوسط هر کشور به منظور حفظ امنیت انرژی باید معادل ۱۳٫۷ درصد از حجم مصرف سالانه گاز خود را به صورت ذخیره و پشتیبان داشته باشد. بنابراین اگر مصرف سالانه گاز در ایران حدود ۱۰۷ میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شود، باید سالانه حدود ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در کشور ذخیره‌سازی شود.

در ایران به سبب عدم رعایت الگوی مصرف، میانگین مصرف روزانه در چهار ماه سرد سال، ۲٫۵ برابر بیش از میانگین مصرف در هشت ماه گرم و معتدل است که گاهی این افزایش در روزهای سرد زمستان به چهار برابر هم می‌رسد.

این اختلاف بین مصرف گاز در تابستان و زمستان و دوری مراکز تولید از مبادی مصرف، سبب شد تا شرکت ملی گاز ایران تنها به سیستم تولید، انتقال و تامین گاز به صورت مستقیم اتکا نکند و ایجاد ذخایر نزدیک به مراکز عمده مصرف را در برنامه‌ی اجرای طرح‌های مهم خود قرار دهد.

شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران با استفاده از توان فنی و متخصصین داخلی توانسته است مطالعه و بررسی بیش از ۲۲۰ مخزن را در سراسر کشور به پایان برساند و با اولویت‌بندی برای توسعه این میادین برنامه‌ دارد تا پایان برنامه چشم‌انداز پنجم توسعه این طرح‌ها اجرایی شود.

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود ۳۳۱ میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با ۳۸۵ مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ۳۵ درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد.روسیه نیز با ۲۲ مخزن ذخیره‌سازی توانایی ذخیره‌سازی ۱۰۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.

البته با افتتاح اولین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین ۳۳ کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده ۱۹ جهان قرار گرفت و با اجرای سایر طرح‌ها تا پایان برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه به رتبه‌ی برتر کشور‌های دارای تکنولوژی ذخیره‌سازی توسعه گاز طبیعی خواهد رسید.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.