تاریخچه پزشکی ایران قدمتی تاریخی دارد

۰۲م آذر ،

آغاز تاریخچه پزشکی در ایران در واقع از دوره ای می باشد که پارت ها در زادگاه اولین خود در خوارزم زندگی می کردند و اولین پزشک آریایی تریتا نامیده می شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران: دکتر شمس شریفی در حاشیه کنگره بین المللی تازه ترین دستاورد های پزشکی در مراسم تقدیر از برگزیدگان بنیاد علمی جهانی پروفسوریلدا در دانشگاه علوم پزشکی تهران در تالار ابن سینا برگزار شد افزود: تاریخچه پزشکی ایران نزدیک به ۲۰۰۰ سال پیش در ایران وجود داشت ولی اولین مکان آموزش نوین پزشکی به همت صدراعظم با کفایت و اندیشمند و آینده نگر، امیر کبیر تاسیس شد.

وی تصریح کرد: دارالفنون مانند مدرسه های مشابه پلی تکنیک های اروپایی اولین رشته های تحصیلی طب و جراحی و دارو سازی، علم و معدن و آموزش نظام را پایه گذاری کرد که تا سال ۱۲۹۸ تنها یک معلم عهده دار تدریس دروس بود که دکتر پاکوپ ادوارد نام دارد بعد از امیر کبیر دارالفنون توسط وزیر امور خارجه و سپس به وسیله ارتش اداره می شد.

وی اظهار داشت: اوج شکوفایی طب در ایران دوره نهم تا چهاردهم میلادی بوده است که آن را ” دوره زرین پزشکی ایران” نامیده اند.

شریفی افزود: دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در سال ۳۱۷ افتتاح شد و از سال ۱۳۳۲ تربیت متخصصان آغاز گردید و به دنبال آن تعدادی از پزشکان برای گرفتن تخصص به خارج از کشور اعزام شدند دانشکده های پزشکی تبریز، مشهد، اصفهان ، شیراز، اهواز و ملی در سال های بعد افتتاح شوند و تا سال تحصیلی ۴۸-۴۹ هفت دانشکده پزشکی وجود داشت.

وی افزود: در حال حاضر در کشور تعداد ۵۱ دانشگاه و دانشکده پزشکی فعالیت داشته و حدود ۲۴۰۰۰ دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل می باشند و همچنین نزدیک به ۷۵۰۰۰ پزشک عمومی وجود دارند.

دکتر شریفی با اشاره به پیشرفت علوم پزشکی گفت: دستاورد های مهم پزشکی به روز بودن اطلاعات پزشکی و سایر امکانات آموزشی نسل تازه است و پزشکان در این کنگره ها با عرضه تحقیقات و تبادل نظر در کنگره ها با هم بحث می کنند و به دانشی که در خدمت بیماران باشد خدمت می کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.