تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد/حرف‌های مهدی نادری در مورد «بدرود بغداد» و فیلم جدیدش

بهناز شیربانی: به تازگی عرضه نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «بدرود بغداد»به کارگردانی مهدی نادری آغاز شده است. این در حالی است که این فیلم سینمایی سال گذشته با اکران در گروه مخاطب خاص نتوانست آنطور که شایسته بود دیده شود.

نادری در ارتباط با انتشار نسخه نمایش خانگی فیلم سینمایی «بدرود بغداد» گفت: «در تدارک ساخت مجموعه‌ای هستم و از کم و کیف عرضهٔ فیلم بی‌خبرم. امیدوارم به درستی عرضه شده باشد و مواد تبلیغی و کپی‌ها کیفیت مطلوب و نهائی را داشته باشند و این فرزند سینمای ایران هم در حافظهٔ سینمائی و آرامگاه ابدیش آرام بگیرد بعد‌ها آیندگان دربارهٔ همهٔ ما قضاوت خواهند کرد.»

نادری ادامه داد: «نمایش این فیلم تقدیم می‌شود به تمام کسانی که به صلح و آرامش و انسانیت و رفع سؤتفاهم می‌اندیشند و عمل می‌کنند.» 

 نادری با اشاره به وضعیت سینما گفت: «نمی‌توان کاستی‌ها را کتمان کرد و بایستی برای یک بار هم که شده در مقابل چشمان منتظر ملت، بزرگان رو در رو بنشینند و مسائل را ریشه یابی و حل کنند و این به ارادهٔ کسانی محقق می‌شود که مورد وفاق همگی باشند و خوشبختانه کم نیستند. نمی‌دانم آیا چنین تصویری را در تاریخ سینمایمان شاهد خواهیم بود؟ در این صورت بسیاری از موانع از این آبراههٔ بزرگ فرهنگ شرقی برداشته خواهد شد و مطمئناٌ آیندگان از کارکرد خرد جمعی پدرانشان به نیکی یاد خواهند کرد.»

او ادامه داد: «روزی که اختلافات کم شود روزیست که -امیدوارم دیر نباشد- همگان متوجه شویم که چه فرصت‌ها و انسانهائی در دنیا منتظرند تا ایران را از پس امواج رسانه‌ها ببینند.»

کارگردان فیلم سینمایی «بدرود بغداد» ادامه داد: «خوشحالم که از طریق انتشار نسخه نمایش خانگی «بدرود بغداد» این فیلم در دسترس مردم قرار می‌گیرد و باز این سوال برای من ایجاد می‌شود که آیا ادامه روند فیلمسازی با فیلمی شبیه «بدرود بغداد» وجود دارد یا خیر؟»

او دربارهٔ پیگیری‌هایش برای ساخت فیلم دوم گفت: «برای ساخت دومین فیلم بلندم فیلمنامه‌ای با محوریت «تحریم بانکی» به بنیاد سینمائی فارابی ارائه داده‌ام. عنوانش «شب‌های ایرانی یا به تهران خوش آمدید» است. فیلمنامه در دست بررسی است و امیدوارم امکان ساختش مهیا شود.»

به گفته نادری: «این فیلم سه ملت دنیا را در کوچه پس کوچه‌های تهران و شیراز و کاشان به درک تازه‌ای از مردم و فرهنگ جاری میان ایرانیان در سال دو هزار و دوازده میلادی می‌رساند. همچنین بسیار کنجکاوم تا نتیجهٔ حضور فیلمسازان و بازیگران هالیوودی در ایران را ببینم در صورت تحقق این امر مطمئنم بیش از پیش به قدرت سینمای ملیمان پی خواهیم بُرد. زمزمهٔ حضور بن کینگزلی وشان پن و… در خیابانهای تهران! چه چیز برای من از این ماجرا کنجکاوی برانگیز‌تر می‌تواند باشد؟»

فیلم سینمایی «بدرود بغداد» داستان بوکسور امریکائی- لهستانی است که بازی‌اش را می‌بازد و یکی از شرطبند‌ها را می‌کُشد و برای فرار از انتقام سخت مافیا، به عضویت ارتش امریکا در یک کمپ دور افتاده در عراق در می‌آید. اما پیشینهٔ دردناکش در لهستان کمونیستی و تحمیلی بودن موقعیتش در ارتش باعث می‌شود مسیری متفاوت را در جنگِ انتخاب کند و پس از خودکشی دوستش فرار می‌کند. سرنوشتش با یک معلم ریاضی جوان گره می‌خورد که به خود جلیقهٔ انفجار بسته است. 

پانته آ بهرام، مزدک میر عابدینی و مصطفا زمانی و مجید بهرامی و عدنان شاه طلائی» بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

۵۷۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.