تازه‌ترین آمار واحدهای پذیرنده نیروی کار اعلام شد

گزارش عملکرد صد روزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار نشان می‌دهد که طی این مدت ۱۴ هزار و ۷۷۲ نفر از کارجویان در واحدهای اقتصادی پذیرنده جذب و به خدمت گرفته شده‌اند.

تازه‌ترین آمار واحدهای پذیرنده نیروی کار اعلام شد

به گزارش ممتاز نیوز، ‌طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار با هدف فرصت دهی به کارفرمایان برای تربیت و ارتقاء مهارتهای شغلی و اشتغال پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت تدوین شده است.

از مهمترین اهداف طرح، ‌ آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصا در صنایع دستی،  کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی است.

در این طرح فرصت حداکثر یک ساله به کارفرما داده می شود تا به داوطلبان واجد شرایط، مهارتهای شغلی در محیط کار را انتقال دهد و مهـارت آموز پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه‌های آموزشی مجاز، براساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده وارد بنگاههای اقتصادی خصوصی و تعاونی دارای پروانه کسب یا بهره‌برداری از مراجع ذیصلاح یا واحدهای وابسته به نیروهای مسلح شده و تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در واحدهای مشمول طرح دوره‌های مهارت آموزی را می گذراند.

بر اساس گزارش عملکرد سه ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار ۱۴ هزار و ۷۷۲ نفر در واحدهای پذیرنده کشور جذب شده‌اند.

در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار با اعطای فرصت حداکثر یک سال به کارفرما، داوطلبان جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال واجد شرایط، مهارتهای شغلی را در محیط کار فرا می گیرند. مسئولیت اصلی اجرای این طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.

نتایج این گزارش حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۶ تا پایان آبان ۱۴۰۰حدود ۷۹ هزار و ۵۱۱ کارفرمای بنگاههای اقتصادی بخشهای خصوصی و تعاونی در این طرح مشارکت کرده و فضای کارگاهی و نیروی انسانی ماهر خود را به عنوان مربی در اجرای طرح به خدمت گرفته‌اند.

پیش از این معاونت اشتغال وزارت کار در گزارشی از نتایج طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار مجموع تعداد واحدهای پذیرنده کارورز از سال ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ را ۷۶ هزار و ۸۲۶ واحد و سهم واحدهای پذیرنده کارورز در بخش خدمات را ۳۱.۹ درصد، بخش صنعت ۵۱.۷ درصد، فرهنگ و هنر ۹ درصد و کشاورزی را ۷.۴ درصد اعلام کرده بود.

طول دوره مهارت آموزی حداقل ۱۲۰ روز و حداکثر ۳۶۰ روز و حداقل سن مهارت آموز ۱۵ سال است و مهارت آموز در طول دوره مهارت آموزی تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار گرفته و دولت هزینه بیمه مسئولیت و حوادث مشمولان را برعهده دارد. با پایان دوره مهارت آموزی، آزمون گرفته و به مهارت آموزان گواهینامه مهارت آموزی داده می شود.

در برنامه ششم توسعه، بیکاری به عنوان یکی از ابرچالشهای کشور و بازار کار عنوان شده و برهمین اساس بر لزوم تحرک بخشی به بازار کار و ایجاد فرصتهای شغلی به ویژه برای جوانان،  زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تاکید شده است.

طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار، در راستای اجرای بند ۲ سیاستهای کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و استمرار و تثبیت اشتغال موجود به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از آموزشهای مهارتی در محیط‌های کارگاهی تدوین شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.