تاکید مدیرکل زندان‌های قزوین بر ضرورت توجه به اعتیاد زنان

مدیرکل زندان‌های استان قزوین گفت: با وجود اینکه اعتیاد در مردان شایع‌تر از زنان است اما اعتیاد در زنان نیز نباید مورد بی‌توجهی و غفلت واقع شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا فراست‌طلب افزود: اعتیاد زنان آسیب‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌سازد و ضمن متلاشی کردن نظام خانواده، زمینه ارتکاب بسیاری از انحرافات اجتماعی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: پدیده سوء مصرف مواد مخدر، موقعیت و شخصیت معتادان را متزلزل می‌سازد و با بی‌تفاوتی به قوانین و مقررات اجتماعی، هزینه‌های سنگینی بر فرد، خانواده و جامعه وارد می‌کند.

مدیرکل زندان‌های استان قزوین افزود: بیشتر آمار و اطلاعات موجود درباره اعتیاد، مربوط به مردان است؛ در حالی که زنان هم درگیر سوء مصرف مواد مخدرند و نیازمند مطالعه دقیقی در مورد شیوع اعتیاد آنها هستیم.

فراست‌طلب در ادامه به علل گرایش زنان به مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: بیشترین زمینه برای اعتیاد زنان، خانواده است و آمارهای موجود در زندان نشان می‌دهد عموما زنان معتاد دارای همسرانی معتاد هستند.

وی خاطرنشان کرد: ضعف در بنیان خانواده باعث بروز مشکلات بسیاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود و این در حالی است که در جامعه ما اعتیاد زنان به دلیل اعتقادات مذهبی و عوامل فرهنگی، نابهنجارتر و قبیح‌تر از جوامع دیگر است.

مدیرکل زندان‌های قزوین یادآور شد: تحقیقات در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که ۲۵ درصد از زندانیان به جرم اعتیاد وارد زندان شده‌اند که ۲/ ۱ درصد از آنان زن بوده‌اند.

فراست‌طلب گفت: بیشترین فراوانی سنی معتادان در زندان‌های استان ۲۶ الی ۳۲ سال است که این امر نشان می‌دهد سن مصرف مواد مخدر رو به کاهش است.

وی در خصوص درمان زنان معتاد در زندان نیز تصریح کرد: درمان این دسته از معتادان نیازمند برنامه‌ای اختصاصی است که در زندان‌های استان به طور وی‍ژه مورد توجه است.

مدیرکل زندان‌های قزوین افزود: همه تلاش‌ها در زندان معطوف به جلوگیری از پیامدها و عوارض ناگوار اعتیاد در زنان است و باید به عنوان یک بیماری در جامعه به آن نگاه شود.

فراست‌طلب در پایان اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه زنان معتاد بسیار آسیب‌پذیرند و تنها خود گرفتار پیامدهای فردی و اجتماعی اعتیاد نمی‌شوند بلکه فرزندان و خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و پایه‌های سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.