تالاب های کشور روزگار خوشی ندارند

۳۰م دیماه ،

تالاب های کشور روزگار خوشی ندارند

اخبار و گزارش های دوستداران محیط زیست نشان می دهد که تالاب های کشور روزگار خوشی ندارند.

به گزارش راسخون به نقل ازممتازنیوز، بهزاد سعیدپور عضو هیئت علمی دانشگاه محیط زیست کرج گفت: بسیار از تالاب های کوچک خشک و بسیاری از تالاب های دائمی نیز فصلی شده اند.

هامون، ارومیه، بختگان، پریشان، شادگان، دریاچه نمک، هورالعظیم و … تنها نمونه ای از تالاب هایی می باشند که خشک شده یا در معرض تهدید می باشند.

وی افزود: با وجودیکه اولین کنوانسیون حفاظت از تالاب ها (کنوانسیون رامسر) در کشور ما شکل گرفته اما بیش از ۱۰۰ تالاب شناسایی شدهن و فقط ۲۴ تالاب ثبت بین المللی شده اند.

وی ادامه داد: ما همیشه ریه ها را دست کم گرفته ایم و تعجب می کنیم اگر گفته شود در بدن همپای قلب و مغز عضو دیگری وجود دارد که همیشه در سایه آنها گرفته است.

قدر ریه را وقتی می دانیم که به نفس نفس می افتیم و به هر سببی نفس کشیدن برایمان سخت می گردد قبل از روزنه اکسیژن در بدن، طبیعت هم برای خود شاهراهی دارد تا با آن هوا را ببلعد، پالایش کند و بعد هم در نفس کشیدن بکار گیرد. تالاب ها و جنگل ها ریه های زمین می باشند چند صباحی است که ریه های ایران زخمی شده و نفس کشیدنش را به سختی انداخته است.

مشکل کجاست؟

سعیدپور تصریح کرد: ما در کشور مشکل مدیریت منابع آب را داریم نه فقط در تالاب ها بلکه در تمام منابع آب های داخلی اعم از آب های ساحلی زیرزمینی و سطحی.

وی اظهار داشت: مشکل این است که ما در این سال ها مدیریت آب را فقط به صورت آب مصرفی نگاه کردیم و نگاه اکوسیستمی به منابع آبی نداشتیم؛ اگر داشتیم لااقل وضعیت تالاب ها این طور نبود./ز

گزارشی از هراتیان

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.