تامین امنیت در افغانستان باید به دولت این کشور واگذار شود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ناتو باید تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی همه اختیارات امنیتی و دولتی را به نیروهای افغانستان واگذار کند و تامین امنیت در افغانستان باید به دولت این کشور واگذار شود.

حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به توافق میان دولت افغانستان و ناتو گفت: بر اساس این توافق نامه ناتو موظف است نیروهای خود را تا سال ۲۰۲۴ از کشور افغانستان خارج نموده و مسئولیت تأمین امنیت در سراسر افغانستان را به طور کامل به دولت این کشور واگذار کند.

وی تصریح نمود: اگر دولت افغانستان درخواست ادامه فعالیت این نیروها را داشته باشد نیروهای ناتو بدون مجوز سازمان ملل می توانند در افغانستان بمانند اما قطعا دولت افغانستان چنین در خواستی نخواهد نمود چراکه وجود نیروهای خارجی امنیت منطقه را به خطر انداخته است.

کنعانی مقدم افزود: ناتو موظف است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی همه اختیارات امنیتی و دولتی را به نیروهای افغانستان واگذار نموده و در این امر هیچ گونه دخالتی نداشته باشد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان یادآور شد: البته به نظر می رسد با نتیجه گیری مناسب از مذاکرات ناتو و طالبان تعدادی از نیروهای ناتو در کشور افغانستان با رضایت این کشور به فعالیت خود ادامه دهند ولی کشورهای همسایه باید بدانند که وجود نیروهای خارجی امنیت منطقه را برهم خواهد زد.

انتهای پیام/

پ۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.