تامین یک میلیارد دلار اعتبار برای بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: بر اساس ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه ، وزارت نفت ‘راسا’ تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به عهده دارد و براساس قول وزیر نفت، نقدینگی مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای تامین خواهد شد.

‘علیرضا ضیغمی ‘ با بیان این که پیش تر ۲۰۰ میلیون یورو از اعتبار این پالایشگاه میعانات گازی از محل منابع وزارت نفت تامین شده بود، افزود: شرکت نیکو (نفتیران اینترترید) تاکنون ۳۵۰ میلیون دلار از منابع ساخت این پالایشگاه را تامین کرده است و ۶۵۰ میلیون دلار دیگر نیز بر اساس دستور وزیر نفت به این پروژه تزریق می شود.

وی گفت: با تزریق یک میلیارد دلار از اعتبار این پروژه از سوی شرکت نیکو و از محل منابع داخلی وزارت نفت، همه نیازمندی های پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمینه تامین کالا برطرف می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعتبار مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: تقریبا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این میزان تامین شده است و بر اساس قول وزیر نفت به زودی ۶۵۰ میلیون دلار اعتبار دیگر برای ساخت این پالایشگاه اختصاص خواهد یافت.

ضیغمی با بیان اینکه اعتبار باقی مانده برای ساخت این پالایشگاه یک میلیارد دلار است ، ابراز امیدواری کرد با تامین آن شاهد راه اندازی هر چه سریع تر بزرگ ترین پالایشگاه تولید بنزین کشور باشیم.

وی درباره روند راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: بر اساس برنامه در مرحله نخست واحد تولید گازوییل این پالایشگاه به میانگین تولید روزانه ۸ میلیون لیتر راه اندازی می شود و این میزان تا ۱۵ میلیون لیتر افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت پیش تر از آغاز تولید فاز یک این پالایشگاه بزرگ نفتی تا خرداد ۹۲ خبر داده بود.

بر پایه این گزارش، بر اساس ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه و با توجه به اهمیت ساخت این دو پالایشگاه میعانات گازی در بخش بالادستی صنعت نفت اجازه سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی برای ساخت دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پارس به وزارت نفت داده شده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی موردنیاز کشور را می تواند تامین کند که ۳۶ میلیون لیتر از این میزان بنزین و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز است.

تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

اقتصام**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۸۳۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.