تاکید «آمانو» بر منحرف نشدن مواد هسته‌یی ایران از مسیر صلح آمیز

۳۱اردیبهشت،

noor-22.jpg

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود دربارهٔ ایران که عصر روز چهارشنبه اول خرداد انتشار یافت، بار دیگر بر منحرف نشدن مواد هسته‌یی اعلام شده ایران از مسیر صلح آمیز، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خلاصه گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدین شرح است:

«آژانس همچنان منحرف نشدن مواد هسته‌یی اعلام شده در تاسیسات هسته‌یی و LOFها را که توسط ایران تحت توافقنامه‌های پادمانی اعلام کرده است، تایید می‌کند، اما از آنجا که ایران همکاری لازم را از جمله با اجرایی نکردن پروتکل الحاقی‌اش ارائه نمی‌کند، آژانس نمی‌تواند دربارهٔ فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران اطمینان دهد و به همین سبب نتیجه بگیرد که همه مواد هسته‌یی در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌روند.

ایران همچنان کد اصلاح شده ۳٫۱ بخش عمومی ترتیبات فرعی را اجرا نمی‌کند با وجود اینکه بیانیه‌هایی که در ارتباط با ساخت رآکتورهای تحقیقاتی تازه، تاسیسات تازه غنی‌سازی اورانیوم و رآکتورهای هسته‌یی تازه ارائه کرد. علاوه بر آن فقدان اطلاعات طرح به روز شده دربارهٔ رآکتور IR-40 تاثیر منفی روی توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی طرح این تاسیسات و اجرای یک رویکرد پادمانی موثر دارد.

برخلاف قطعنامه‌های شورا در نوامبر سال ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ و با وجود افزایش گفت‌وگو بین ایران و آژانس از ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ در ۱۰ دور مذاکرات، رسیدن به توافق دربارهٔ یک سند رویکرد ساختاری امکانپذیر نبوده است. با توجه به ماهیت و دامنه اطلاعات موثقی که دربارهٔ ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران در اختیار آژانس قرار دارد، آژانس این را لازم و ضروری می‌داند که ایران در زمینه ماهیات نگرانی‌های آژانس تعامل داشته باشد. در صورتی که ایران نیاز آژانس به انجام راستی‌آزمایی موثر را رفع نکند، آژانس نمی‌تواند موضوعات باقیمانده، از جمله مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران را حل کند.

فعالیت‌های گسترده و قابل توجهی که از فوریه سال ۲۰۱۲ در مکانی در داخل پایگاه اینترنتی پارچین صورت گرفته است، پایگاه اینترنتیی که آژانس بارها خواستار دسترسی به آن شده است، به طور جدی توانایی آژانس برای انجام راستی‌آزمایی موثر را به خطر انداخته است. آژانس بار دیگر درخواستش را مبنی بر اینکه ایران بدون تاخیر بیشتر جواب‌های قابل قبولی به سوالات دقیق آژانس دربارهٔ پارچین و کارشناس خارجی ارائه کند و اجازه دسترسی به پایگاه اینترنتی نامبرده را بدهد، تکرار می‌کند.

مدیرکل همچنان از ایران می‌خواهد که توافقنامه پادمانی‌اش را کاملا اجرا کند و به سایر وظایفش عمل کند و برای تحقق نتایج ملموس دربارهٔ همه مسائل مهم باقیمانده تعامل کند، این امر در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای حکام و قطعنامه‌های اجباری شورای امنیت ذکر شده است.

مدیرکل به وقت مقتضی گزارشش را خواهد داد».

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.