تاکید برگسترش همکاری‌های ایران و یونسکو در دیدار وزیر علوم و معاون مدیرکل یونسکو

۲۶اردیبهشت،

در دیدار دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر گرت چن کالونجی معاون مدیرکل یونسکو در بخش علوم طبیعی و مهندسی ، دو طرف برگسترش همکاری‌های علمی، فناوری، آموزشی و فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در این دیدار دکتر دانشجو با اشاره به جایگاه سازمان یونسکو در نظام بین الملل گفت: این سازمان می تواند در زمینه گسترش عدالت و صلح در جهان و تبادل فرهنگ ها نقش مهمی ایفا کند.

وی با اعلام اینکه با پذیرش کشور فلسطین در سازمان یونسکو دولت آمریکا محدویت‌هایی را برای این سازمان ایجاد کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از همه کشورها انتظار یک برخورد منطقی و عادلانه دارد، آمادگی دارد برای گسترش فعالیت های سازمان یونسکو در ابعاد علمی ، آموزشی و فرهنگی کمک کند.

وزیر علوم گفت: ایران کشوری با قدمت تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله است و دانشمندان بزرگی همچون بوعلی سینا، زکریای رازی و خواجه نصیر الدین طوسی را به جامعه جهانی ارائه کرده است و همچنین مردمی با فرهنگ و مهمان نواز دارد که علاقمند صلح و دوستی و همکاری با دیگر مردم جهان می باشند.

وی افزود: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخصوص در سال‌های اخیر از نظر علمی پیشرفت های ویژه‌ای داشته است که از جمله آن کسب جایگاه اول تولید علم در منطقه ، هشتم نانو فناوری و تولید ۲٫۱ علم جهان علیرغم داشتن یک درصد جمعیت جهان است.

وزیر علوم تاکید کرد: ما اعتقاد داریم علم، آموزش و فناوری باید در راستای گسترش صلح جهانی و آسایش و آرامش ملت‌های جهان باشد ولی بعضی کشورها علم و فناوری را در انحصار خود، برای سلطه بر جهان می خواهند و در همین راستا نیز برای جلوگیری از پیشرفت علمی ایران دست به تحریم علمی ایران زدند.

دکتر دانشجو اظهار داشت: در زمینه فناوری نیز ایران دستاوردهای بزرگی داشته که برای نمونه می توان به ارسال ماهواره به فضا، دستاوردهای هسته‌ای و سایر حوزه‌های علمی و فناوری اشاره کرد.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت سه مر کز مشترک بین ایران و یونسکو در ایران گفت: درصورت تمایل یونسکو ایران می تواند با همکاری یونسکو فعالیت‌های شبکه زنان دانشمند جهان اسلام، پارک های علم و فناوری جهان اسلام و دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام را به عنوان مرکز منطقه ای یونسکو در سطح آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد.

وی در ادامه این دیدار با اشاره به جمعیت ۴٫۵ میلیون نفری دانشجویی ایران گفت: ۵۰ درصد این جمعیت دختران می باشند که نشان می دهد تبلیغات غربی ها در خصوص جایگاه زنان در ایران صحت ندارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به نظرات مثبت معاون مدیرکل یونسکو از جامعه ایران و جامعه دانشگاهی ایران ضمن درخواست ابلاغ دعوت وی به مدیرکل یونسکو برای سفر به ایران تاکید کرد: تبلیغات ضدایرانی رسانه های غربی منجر به تصورات نادرستی از ایران در جامعه غربی شده است که آنها پس از سفر به این کشور و آشنایی با فرهنگ و جامعه ایرانی به واقعیت جامعه ایرانی پی می برند.

در ادامه این دیدار دکتر کالونجی معاون مدیرکل یونسکو در بخش علوم طبیعی و مهندسی گفت: پیشرفت های علمی ایران در سالهای اخیر چشمگیر بوده است و این دستاوردها و آشنایی که با جامعه ایرانی پیدا کردم مرا بسیار متعجب کرد.

وی گفت: همکاری ایران و یونسکو در سطح خوبی قرار دارد و از میان ۲۶ مرکز فعال این سازمان درجهان ۳ مرکز در جمهوری اسلامی ایران است که مرکز منطقه ای پارک های علمی و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ، مرکز آب شهری و قنات در یزد می باشند.

دکتر کالونجی با اشاره به نزدیکی مواضع جمهوری اسلامی ایران و سازمان یونسکو در زمینه تقویت فعالیت های علمی ، آموزشی و فرهنگی گفت: آمادگی کامل داریم با توجه به همکاری وزارت علوم و مشورت با همکاران خودم در سازمان یونسکو در راستای گسترش فعالیت شبکه های علمی جهان اسلام که در ایران می باشند در قاره آسیا و اقیانوسیه تلاش کنیم.

معاون مدیرکل یونسکو تاکید کرد: هم اکنون همکارهای خوبی بین سازمان یونسکو و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی فرهنگی و آموزشی برقرار است که باید برای همبستگی بیشتر این فعالیت در راستای اهداف مشترک برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به نقش علم و فناوری در توسعه پایدار جهانی و تقویت صلح در نظام بین‌الملل گفت: آمادگی داریم تا در زمینه علوم فنی و مهندسی با ایران همکاری لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.