تاکید “فابیوس” بر حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

در کنفرانس خبری مشترک لاوروف و فابیوس مطرح شد؛

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسکو و پاریس موضع مشترکی در مورد لزوم از بین رفتن سلا‌ح‌های شیمیایی سوریه دارند.

به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین‌؛ سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در مسکو افزود: ما با فرانسویها در مورد همکاری به منظور برگزاری کنفرانس ژنو برای حل بحران سوریه توافق کردیم. ما بر لزوم برگزاری کنفرانس ژنو ۲ و نشستن همه طرف های درگیر در سوریه پای میز گفتگو تاکید داریم. 

لاوروف خاطر نشان کرد: ما همچنین دربارهٔ لزوم برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی گفتگو کردیم. 
وی با مهم ارزیابی کردن گفتگوهای خود با فابیوس افزود: ما دربارهٔ چگونگی حل بحران سوریه توافق کردیم.

 سرگئی لاوروف همچنین گفت روسیه دلایلی بسیار مهمی دارد که براساس آنها می توان اعلام کرد حمله شیمیایی ۲۱ اوت در سوریه اقدامی تحریک آمیز بوده است.

لوران فابیوس نیز در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود افزود: ما دربارهٔ توافق مهم آمریکا و روسیه در مورد از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه گفتگو کردیم و آن را گام مهمی به جلو می دانیم، اما این توافق پایان کار نیست. 

وی خاطر نشان کرد: این توافق باید عملی شود و ما این مسئله را در سازمان ملل پیگیری خواهیم کرد. به نظر ما، گزارش بازرسان سازمان ملل دربارهٔ استفاده از سلاح شیمیایی به طور کامل نظام بشار اسد را مسئول استفاده از این سلاح معرفی می کند. 

گزارش هیات سازمان ملل دربارهٔ یک اتفاق خاص بود و در آن به مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اشاره نشده است. این گزارش همچنین به این سوال پاسخ نمی دهد که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده دست ساز بوده یا در کارگاه تولید شده است. 

وی خاطر نشان کرد: ما خواهان تحقیق دربارهٔ اطلاعات در مورد انتقال مقداری سلاح شیمیایی از داخل سوریه به خارج این کشور هستیم. گزارش سازمان ملل به همه سوالات ما پاسخ نمی دهد. هیات تحقیقات سازمان ملل محل تولید سلاح های شیمیایی استفاده شده در سوریه را مشخص نکرده است. 
لاوروف گفت: ما خواهان بررسی کامل گزارش هیات بازرسان هستیم و بر لزوم تحقیقات کامل دربارهٔ استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تاکید می کنیم. هیات بازرسان سازمان ملل باید به سوریه بازگردد تا دربارهٔ دیگر موارد حملات شیمیایی هم تحقیق کند. ما خواهان عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاحهای شیمیایی هستیم. 
وی ادامه داد: رئیس جمهور فرانسه در اجلاس گروه بیست خواستار تعیین زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ شد تا طرف های مختلف مجبور به حضور در این کنفرانس شوند و ما هم از این پیشنهاد حمایت کردیم. کنفرانس ژنو ۲ باید سریعتر برگزار شود. مخالفان سوری هم باید مسئولیت تامین امنیت کارشناسان بین المللی را برعهده بگیرند. روسیه برای تامین امنیت مراکز نگهداری سلاح های شیمیایی سوریه آمادگی دارد.

ما تلاش می کنیم سلاح های شیمیایی سوریه در سریعترین زمان ممکن منهدم شود. در توافق اخیر ژنو، صدور قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل ذکر نشده است. اگر سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی در کار خود در سوریه با هر نوع مشکلی روبرو شود، امکان توسل به شورای امنیت وجود دارد. 

لاوروف گفت: ائتلاف ملی مخالفان سوریه باید به مقررات کنفرانس ژنو ۱ پایبند باشند و پیش شرطی دربارهٔ آینده بشار اسد مطرح نکنند. دولت سوریه آمادگی خود را برای اعزام هیاتی به کنفرانس بین المللی عاری کردن منطقه خاورمیانه از سلاح های شیمیایی تاکید کرد. رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد کرده بود کنفرانسی برای عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی تشکیل شود. قطعنامه آینده در خصوص سلاح های شیمیایی سوریه تحت فصل هفتم منشور ملل متحد که توسل به زور را پیش بینی می کند ، نخواهد بود .

فابیوس گفت: روابط فرانسه و روسیه از نظر اقتصادی و فرهنگی تقویت خواهد شد. بین پاریس و مسکو شراکت راهبردی وجود دارد. ما از حمایت روسیه از اقدامات فرانسه در کشور مالی تشکر می کنیم. ما همواره دربارهٔ پرونده های مختلف با روسیه در تماس هستیم. ما از جمله با طرف روسی دربارهٔ پرونده های سوریه و آینده مذاکرات هسته ای با ایران، گفتگو کردیم. ایران حق دارد از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند، اما حق تولید سلاح هسته ای ندارد. 

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: باید مقدمات کنفرانس بین المللی ژنو ۲ فراهم شود تا به راه حل سیاسی برای بحران سوریه دست پیدا کنیم. باید از تلاش های عربی و بین المللی به منظور پایان دادن به رنج سوریها حمایت کنیم. کنفرانس ژنو ۲ سبب توقف خونریزیها در سوریه خواهد شد و باید برای برگزاری این کنفرانس تلاش کنیم.  در کنفرانس ژنو ۱ توافق شد دولت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل تشکیل شود. لوران فابیوس گفت: البته ما اختلافاتی دربارهٔ پرونده سوریه داریم، اما دربارهٔ اهمیت حل این بحران توافق نظر وجود دارد.
وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: سازمان اطلاعات فرانسه به ما اطلاع داد نظام سوریه مسئول استفاده از سلاح شیمیایی است. ما با روسیه دربارهٔ لزوم توقف خونریزیها در سوریه توافق نظر داریم. پایداری ما و طرح روسیه هر دو در وادار کردن نظام سوریه به پذیرفتن تحویل سلاح های شیمیایی اش مهم بود.
لوران فابیوس افزود: ما از راه حل سیاسی در بحران سوریه حمایت می کنیم، اما پیش از آن باید اقدامات قاطعانه ای انجام شود. طرح روسیه می تواند فضای لازم را برای عاری شدن منطقه از سلاح های شیمیایی فراهم کند.
فابیوس گفت: نظام سوریه ابتدا داشتن سلاح شیمیایی را تکذیب می کرد، اما بعدا به داشتن این سلاح ها اذعان کرد و موافقت خود را با انهدام این سلاح ها اعلام کرد.  ما می دانیم که عملی کردن توافق خلع سلاح شیمیایی سوریه دشوار است، اما گریزی از این اقدام وجود ندارد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.