تاکید قربانیان کشتی مرمره آبی بر لغو محاصره غزه

۲۰فروردین۱۳،

خانواده‌های قربانیان کشتی مرمره آبی بر پیگیری دادخواست‌های قضایی خود علیه سران و ارتش رژیم صهیونیستی به رغم عذرخواهی رسمی این رژیم از ترکیه به خاطر این اتفاق جنایتکارانه و همچنین لغو کامل محاصره غزه اصرار دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، نمایندگان ترکیه و رژیم صهیونیستی در روزهای آتی در آنکارا ملاقات خواهند کرد تا درخصوص پرداخت غرامت به قربانیان کشتی “مرمره آبی” راه حلی پیدا کنند.

برخی مسافران این کشتی گفته‌اند، تا زمانی که محاصره نوار غزه برداشته نشود در خصوص غرامت صحبت نخواهند کرد.

از نظر آنها اگرچه عذرخواهی بنیامین نتانیاهو، اول‌وزیر رژیم صهیونیستی از ترکیه یک موفقیت دیپلماتیک برای ترکیه است، اما این کافی نیست و آنها بر محقق شدن هدف اصلی‌شان اصرار دارند.

محاکمه چهار افسر نظامی صهیونیست، که متهم به فرماندهی حمله به کشتی مرمره آبی که عازم غزه بود، می باشند نوامبر سال ۲۰۱۲ در استانبول آغاز شد. آنها به صورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفتند و کیفرخواست آنان خواهان ۱۰ بار حبس ابد برای این چهار مقام نظامی اسرائیل است.

یک مقام دولت ترکیه گفت میزان غرامت پرداختی در حال حاضر در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته که این امر برای مسافران ناراحت‌کننده است.

وی گفت: عذرخواهی اسرائیل تنها وقتی قبول می‌شود که سربازان این رژیم در دادگاه محاکمه شوند. باید گامی برای نشان دادن این خواسته وجود داشته باشد. ما دنبال کردن دعوی خود علیه سربازان اسرائیلی را ادامه خواهیم داد و از درخواست غرامت که در ازای آنها پرداخت می‌شود، دست نمی‌کشیم.

موسی کوجس، یکی از قربانیان ترک تبار اتفاق کشتی مرمره تصریح کرده که حتی در صورت دریافت غرامت از رژیم صهیونیستی، از شکواییه قضایی خود علیه این رژیم صرف نظر نمی کند. وی در جریان حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره از ناحیه پا زخمی شد.

طرف های مذاکره کننده ترکیه و رژیم صهیونیستی در دیدار برگزار شده به منظور بحث و بررسی میزان غرامت های پرداختی به ۹ قربانی اتفاق کشتی مرمره که در نتیجه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، بر سر پاره‌ای مسائل اختلاف دارند.

ترک‌ها تاکید داشتند که به هر کدام از خانواده‌های قربانیان این اتفاق مبلغ یک میلیون دلار غرامت پرداخت شود، حال آنکه طرف صهیونیستی اصرار دارد که به هر کدام از این خانواده‌ها تنها ۱۰۰ هزار دلار پرداخت شود، یعنی به مجموع تمامی ۹ خانواده یک میلیون دلار.

همچنین طرف مذاکراه کننده رژیم صهیونیستی پیشنهاد دادند که این رژیم غرامت‌هایی همانند غرامت‌هایی که ترکیه به نظامیان به شهادت رسیده خود پرداخت کرده، ارائه دهد، یعنی چیزی در حدود ۱۲۵ لیره ترکیه معادل ۷۰ هزار دلار.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.