تاکید کمیسیون آموزش برحذف اجباری بودن اردوی راهیان نور

زهرا تالانی:اردوی راهیان نور یکی از برنامه های تربیتی مهم آموزش و پرورش است که حسین هژبری معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش معتقد است با توجه به این که دانش آموزان در قالب این اردوها با گروه های دوستی و همسالان ارتباط برقرار می کنند نفس این اردوها اثر تربیتی برای دانش آموزان دارد.سال گذشته یک میلیون دانش آموزان از سراسر کشور به اردوهای راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام شدند و قرار است امسال هم همین تعداد عازم شوند.
اما این اردوها همیشه هم بی خطرنبوده است. روز جمعه یک دستگاه اتوبوس حامل ۴۴دانش‌آموز دختر سال دوم دبیرستان شهر بروجن در جاده لردگان دچار سانحه ‌شدو ۲۶دانش‌آموز کشته و باقی مجروح شدند.همچنین در چهار سال گذشته اجرای طرح راهیان نور در استان چهار محال و بختیاری ۵۳ نفر کشته و ۴۸ زخمی بر جای گذاشته است.همچنین در بهمن‌ماه ۹۰ در تصادف مرگبار اتوبوس راهیان نور دانش‌آموزان مشهدی در استان لرستان، سه دانش‌آموز کشته و ۱۳دانش‌آموز نیز مجروح شدند.

علت حوادث چیست؟
پلیس راه، علت اغلب این حوادث را بی‌احتیاطی رانندگان و تخطی از سرعت ‌مجاز اعلام کرده است و گفته می شود که اغلب این اتوبوسها قدیمی و فرسوده هستند و در همین حال سال گذشته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در سخنانی اعلام کرد که پس از بررسی کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور با اتوبوس «امن‌تر» از قطار است.

دانش آموزان به خاک سپرده شدند
دیروز ۱۶ دانش آموز و معلم کشته شده در شهر بروجن به خاک سپرده شده و ۲ نفر نیز در سفید دشت و ۲ نفر دیگر نیز در نقنه و ۴ نفر از کشته شده ها در روستاهای اطراف دفن شدند. با این حال ۲ نفر دیگر از دانش آموزان به دلیل شدت حادثه قابل شناسایی نبوده و به گفته مسئولان پزشک قانونی برای شناسایی دقیق دیرتر دفن می شوند.

چه کسی مسئول است؟

این حادثه باعث شد تا نمایندگان مجلس  از وزیر آموزش و پرورش دعوت کنند تا درباره این حادثه توضیح دهد.هرچند که در ابتدا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مسئول این حادثه نیست و پس از آن، پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش از قول وزیر اعلام کرد: “به نقل از اینجانب در پاسخ به سئوال خبرنگاران عنوان شده بود (بروید از مسوولش بپرسید) که برداشت صحیحی از سخنان اینجانب نیست.” در همین حال محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش  به خبرآنلاین اعلام کرد که وزیر باید فرد مسئول را معرفی کند و نمایندگان پیگیر این موضوع هستند.او قول داد که در کمیسیون سوابق این سفر را بررسی می کنیم و آقای وزیر هم حتما باید پاسخگو باشند و فرد مسئول را معرفی کنند.متاسفانه این درس برای دانش آموزان اجباری است در حالیکه هیچ اردوی دانش آموزی نباید اجباری باشد و دانش آموزان باید با میل و رغبت بروند.

از طرفی با وجود این که کسی بر عامدانه نبودن این حادثه شکی نداشت بعد از این سخنان بود که مقتدایی سخنگوی کمیسیون آموزش هم در گفت وگو با فارس در مورد کشته شدن ۲۶ دانش آموز تتها اعلام کرد:معتقدیم موضوع عامدانه‌ای نبوده است و به نظر می‌رسد با پیگیری‌هایی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام خواهد داد، ابعاد بیشتر موضوع روشن خواهد شد.او حتی به همکارانش هم توصیه کرد که تا حصول نتیجه تحقیقات صبر کنند و گفت و توصیه هم می‌کنم که همه کسانی که دست‌اندرکار هستند از اظهارنظرهای شتابزده پرهیز کنند.

   

در جلسه نمایندگان با وزیر چه گذشت؟

پس از برگزاری جلسه زاهدی رییس کمسیون آموزش درباره جزئیات این جلسه می گوید:اردوی راهیان نور در آگاهی جوانان و آشنایی آن‌ها با فرهنگ جهاد و شهادت موثر است.برای همین هماهنگی‌های شش گانه در ارتباط با برگزاری اردوهای این چنین انجام خواهد شد و رضایت اولیا اتوبوس سالم و راننده مطمئن از ملزومات این سفر‌ها است.همچنین در مورد اسکان دانش آموزان در مسیری که باید طی کنند و راهنمایانی که باید در اتوبوس‌ها حاضر باشند نیز درجلسه امروز تصمیمات لازم گرفته شد.

اما جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: مهمترین موضوعی که در این جلسه تاکید شد حذف اجباری بودن اردوی راهیان نور برای دانش آموزان است چون اردو یک گردش تفریحی است که باید داوطلبانه برگزار شود.
وی درباره اینکه برخی می گویند به دور از هرگونه شتابزدگی باید این موضوع بررسی شود تا از ابعاد سیاسی خارج شود می گوید: مسئول اصلی حادثه وزیر آموزش و پرورش وباید اقدامی شفاف برای این موضوع انجام دهد تا دیگر تکرار نشود.وی می گوید:برخی این را حادثه می دانند در حالیکه بررسیهای پلیس راهور نشان می دهد سرعت غیر مجاز علت این حادثه بوده و نباید به این سادگی موضوع را توجیه کرد.

 
آخرین وضعیت مصدومان حادثه راهیان نور
محمدحسین سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره وضعیت مصدومان حادثه به ایسنا می گوید:انتقال مصدومان به صلاح نیست وهمه امکانات مورد نیاز برای درمان مصدومان حادثه در بیمارستان گلستان اهواز موجود است.یکی از مصدومان حادثه از نظر میزان هوشیاری وضعیت مناسبی نداشت و در ICU بستری است و بقیه دانش‌آموزان نیز اکنون وضعیت مناسبی دارند.

شکایت خانواده های داغدار
به نظر می رسد خانواده های داغدار بروجنی در حال تنظیم یک شکایت نامه از مسئولان خادثه هستند و این شکایت را آموزش و پرورش بروجن تنظیم کرده و قرار است که خانواده های داغدار آن را امضا کنند.
۴۵۲۳۲
 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.