تاکید یونسکو بر توسعه تحصیلات دانشگاهی و مبارزه با فرار مغزها

۰۱م آذر ،

46-108.jpg

مدیر کل یونسکو در حاشیه اجلاس سران آموزشی که هفته قبل در قطر برگزار شد، اعلام کرد: یونسکو توجه خود را از تحصیلات اولیه به سمت تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد محوریت سیاست‌های یونسکو در طرح «تحصیلات همگانی» که هدف آن فراهم آوردن فرصت تحصیل برای کودکان جهان است، دچار رکود شده است.

اگرچه پس از تصویب طرح سال ۲۰۰۰ در راستای شش هدف عمده تحصیلی، پیشرفت‌های اندکی در آن ملاحظه می‌شود. همچنین طرح‌های بسیاری تا سال ۲۰۲۲ در این زمینه به تصویب می‌رسند.

بوکووا در مصاحبه با یونیورسیتی ورلدنیوز عنوان کرد: از قبل تاکنون جوامع بین‌المللی تمام توجه خود را معطوف به تحصیلات پایه ابتدایی کرده‌اند. به همین سبب است که ما قصد داریم توجه خود را بر روی تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی توسعه دهیم.

وی افزود: این سازمان در تلاش برای کمک به کشورهای مختلف جهت تقویت تحصیلات عالی است.

با وجود تمامی موانع در راه تحصیلات پایه، بوکووا خبر از عزم راسخ و تلاش‌های همه جانبه در راه گسترش تحصیلات تکمیلی و مادام‌العمر داده است.

وی در ادامه گفت‌وگو با این پایگاه خبری و در حاشیه اعطای جایزه یونسکو به زنان جوان دانشمند، افزود: ما به کشورها در امر آموزش و علم آموزی کمک می‌کنیم چراکه معتقدیم امری بسیار مهم است.

بوکووا همچنین از نگرانی‌هایش مبنی بر اینکه چگونه “فرار مغزها” بر روی فعالیت‌ و تقویت تحصیلات تکمیلی اثر می‌گذارد، سخن گفت.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها معتقدند سرمایه‌گذاری بر روی تحصیلات تکمیلی کاری عبث و بیهوده است، چراکه به واسطه فرار مغزها، این دانشجویان جذب دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته می‌شوند.

وی ضمن برشمردن مقدمات اولیه جهت توسعه تحصیلات، تحقیق و بررسی فرصت‌ها، از کشورها خواست فارغ‌التحصیلان با استعداد خود را نسبت به ماندن در کشورشان ترغیب کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.