تب،‌ بیحالی و ضایعات پوستی از علائم ابتلا به آبله مرغان

۹ م دیماه ،

تب، بیحالی و بروز ضایعات پوستی از علائم ابتلا به آبله مرغان است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد رضا جویا مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آبله مرغان یک بیماری شدیدا مسری است به طوری که میزان ابتلای آن در اشخاص حساس حداقل ۹۰ درصد می‌باشد و عمدتا در فصل زمستان و اوایل بهار در نواحی معتدل بروز می‌کند، اظهار داشت: تب، بیحالی، بی‌اشتهایی، سردرد و گاهی اوقات درد خفیف شکم که یک تا دو  روز قبل از بروز ضایعات پوستی رخ می‌دهد از علائم ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

دکتر محمد رضا جویا بیشترین گروه سنی مستعد ابتلا  به این بیماری را ۵ تا ۹ سال عنوان و خاطر نشان کرد: ضایعات پوستی که علامت اصلی بیماری می باشند، ابتدا روی پوست صورت و سینه ظاهر می‌شوند و بعد سایر قسمتهای بدن نیز مبتلا می‌شوند. ضایعات اولیه شامل ماکولوپاپولهای قرمز (شبیه جوش) شدیدا خارش‌دار است که در نهایت به وزیکولهای حاوی مایع روشن تبدیل می‌شوند سپس این ضایعات بهبود می‌یابند. و در یک زمان انواع مختلف این ضایعات روی پوست دیده می‌شوند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهمترین  راه انتقال بیماری را از طریق سیستم تنفسی، ترشحات تنفسی و تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیمار مبتلا به آبله‌مرغان عنوان کرد و گفت: ‌دوره سرایت آبله ‌مرغان از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی آغاز می‌شود و تا وقتی که تمام وزیکولها ضایعات پوستی خشک شوند و ضایعات آبدار وجود نداشته باشد ادامه دارد.

دکتر محمد رضا جویا با اشاره به اینکه شایعترین عارضه عفونی آبله‌مرغان ، اضافه شدن عفونت ثانویه باکتریال بر روی ضایعات پوستی است، گفت:‌ سبب این عفونت خراشیدگی آنها بدنبال خاراندن می‌باشد. همچنین بعضی اوقات جای‌ تاول‌ در صورتی‌ که‌ تاول‌ عفونی‌ شود، باقی می‌ماند.

وی افزود :‌عفونت ریه وخیم‌ترین عارضه آبله‌مرغان است و اغلب بالغین را گرفتار می‌کند. معمولا ۵-۲ روز بعد از آغاز بیماری با علایم تنگی نفس، سرفه و تند شدن تنفس و تب ظاهر می‌شود و ممکن است سبب نارسایی تنفسی شود.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هدف درمان آبله‌مرغان جلوگیری از بروز عوارض آن است، افزود:‌ به همین  منظور مراجعه به پزشک و تجویز داروهای مورد نیاز، گرفتن ناخنها، حمام روزانه با آب ولرم و داروهای ضد خارش پیشنهاد می‌شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.