تبادل اطلاعات میان کشورها برای استرداد اشیای تاریخی

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور در دیدار با استفان دی کارو مدیرکل مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی (ایکروم) که عصر روز گذشته در ارگ آزادی انجام شد، گفت: مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی (ایکروم) چند رسالت و هدف اصلی برعهده دارد. نخست می‌توان در زمینه ایجاد ظرفیت هایی برای آموزش های تخصصی در حوزه مرمت و حفاظت نیروهای متخصص در جهان اشاره کرد.
وی افزود: تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو،‌ تحقیقات و پژوهش های کاربردی و استرداد اشیا تاریخ فرهنگی کشورها از دیگر اهداف این مرکز بین المللی است.
علویان صدر تصریح کرد: یکی از زمینه های همکاری ایکروم مطالبات بین المللی کشورها بوده تا آثار فرهنگی و تاریخی هر کشور به خاستگاه اصلی خود برگردد.
معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: ایکروم در حقیقت با همکاری متقابل کشورها به ارائه اطلاعات در زمینه استرداد اشیا فرهنگی می‌پردازد تا این ارائه اطلاعات فرصتی را برای کشورهای عضو فراهم کند تا آن ها بدانند یک اثر تاریخی شان از طریق قانونی یا غیر قانونی از کشورشان خارج شده است.
وی اظهار داشت: تفاهم نامه ای قرار است در طی چند روز آینده میان ایران و ایکروم در حوزه همکاری های میراث فرهنگی به امضا برسد تا ظرفیت مهمی برای ارتقا سطح آموزش و حوزه تخصصی میراث فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای فراهم شود.
استفان دی کارو مدیرکل مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی تصریح کرد: ایکروم در سال ۱۹۵۹ میلادی پس از جنگ جهانی دوم زمانیکه اروپا نابوده شده بود تاسیس شد که ابتدا اعضای آن کم بود و در سال های بعد افزایش یافت.
وی افزود: دو نیاز اصلی احساس شد تا ایکروم که ۵۳ سال از عمر آن می گذرد شکل بگیرد.
نیاز نخست مربوط به کشورهایی بود که در اثر جنگ تمامی دارایی های فرهنگی شان از بین رفته بود و هیچ استانداردی برای احیا نداشتند به همین منظور ایکروم باید آموزش می‌داد.
دی کارو تصریح  کرد: یونسکو برای احیا میراث فرهنگی کشورها به فکر افتاد و مکانی برای آموزش ایجاد کند که نقطه آغازین این فعالیت شکل گیری ایکروم بود.
مدیرکل مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی بیان کرد: ایکروم دانشگاه نیست بلکه مکانی برای آموزش و تربیت دست اندرکاران و نیروهای جوان،‌ متخصص در حوزه میراث فرهنگی بوده تا مدیران لایقی در آینده باشند.
وی اظهار داشت: هم اکنون ایکروم ۱۳۳ عضو دارد که کشور ایران یکی از اعضای مهم این سازمان است.
این مرکز بین المللی میزگردی برای تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو است.
دی کارو خاطرنشان کرد: ایران از سال ۱۹۷۲ میلادی به  عضویت ایکروم درآمد و امسال چهلمین سال عضویت ایران بوده که تاکنون ۷۲ ایرانی در دوره های مختلف ایکروم شرکت کردند که هفت نفر از آن ها مدرس دانشگاه بودند. همچنین یک ایرانی مدت ۱۰ سال بوده که عضو شورای ایکروم است.
مدیر مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی سابقه فعالیت ایران در این مرکز را درخشان دانست و تصریح کرد: مجمع ایکروم تاکنون در برگزاری دوره های آموزشی همچون دوره حفاظت چوب که با حمایت از کشور نروژ، معماری معاصر با حمایت کشور فنلاند، حفاظت از کاغذ ژاپنی و حفظ اموال موزه ای در مخازن موفق بوده است.
وی تاکید کرد: برای برگزاری دوره های مختلف آموزشی معمولا مجمع عمومی ایکروم که هر دو سال یکبار در روم برگزار می شود برنامه ریزی هایی انجام می دهد و استراتژی آینده کشورها را در زمینه حفاظت و  مرمت آثار تاریخی همچنین نیازهای روز جوامع ترسیم می‌کند.
دی کارو ادامه داد: یک تعدادی از دوره های آموزشی نیز غیر قابل پیش بینی بوده و بعد از وقوع حادثه ای برگزار می شود.
مدیرکل مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی بیان کرد: کتابخانه ایکروم مهمترین کتابخانه‌ی دنیا بوده و جدیدترین آثار منتشر شده در زمینه حفاظت و مرمت آثار تاریخی را در گنجینه خود جای داده به طوریکه بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب دارد که ۵۰۰ عنوان آن به زبان فارسی است.
شایان ذکر است، استفان دی کارو که دومین بار است که به ایران سفر کرده و در مدت اقامتش در ایران از شهرهای اصفهان و شیراز نیز بازدید خواهد کرد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.