تبادل دانشجو میان ایران و بومیان کانادا

بومیان کانادا با حضور در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با رئیس و معاونان این مرکز دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، مریم مجتهد زاده دراین دیدار، عنوان کرد: زنان بومی کانادا از نقض آزادی و حقوق بشر رنج می‌برند، ایران همیشه مدافع حقوق بشر است ولی کشورهای غربی تلاش می‌کنند این موضوع را وارونه جلوه دهند.

وی ادامه داد:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دست آمریکایی‌ها از سرزمین ما قطع شد و ایرانیان به هویت و استقلال ملی دست یافتند به گونه‌ای که قبل از انقلاب اسلامی سواد زنان ما ۳۵ درصد بود و این رقم هم اکنون به ۹۶ درصد رسیده است.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی اساتید زن در دانشگاه‌ها، گفت:‌ زنان متخصص در رشته‌های پزشکی در حال پیشی گرفتن از مردان هستند و در صحنه‌های علمی شاهد موفقیت روزافزون زنان هستیم .

وی بیان کرد: زنان ایرانی و کانادایی می‌توانند با همکاری یکدیگر تحریم اقتصادی را محکوم کنند؛ چرا که این موضوع تحریم دارو و سایر امکانات را به همراه داشته و می‌تواند موجب نسل کشی شود.

مجتهد زاده بر فراهم شدن امکان تبادل دانشجو میان ایران و بومیان کانادا تاکید کرد.

در ادامه این جلسه صفاوردی معاون هماهنگی و همکاری‌های بین الملل مرکز امور زنان و خانواده نیز گفت: آمادگی داریم تا برای سازمان‌های مردم نهاد بومیان کانادایی دوره‌های توانمند سازی، اشتغال زایی و صنایع دستی برگزار کنیم.

وی بیان کرد: در‌خصوص حقایق رخ داده در رابطه با زنان بومی کانادا و ناپدید شدن ۶۰۰ زن نیاز داریم تا اسامی آنها را بدانیم.

به گزارش ایسنا، تری نلسون رهبر بومیان کانادا نیز دراین دیدار با تاکید بر اینکه قبایل بومیان در این کشور تحت استعمار دولت هستند، گفت: مردم این قبایل به مسائل مالی دسترسی ندارند، جمعیت آنها در حال کم شدن است و دولت برای پراکنده کردن آنها تلاش می‌کند.

وی افزود: کشاورزی محل اصلی درآمد بومیان کانادایی است؛ اما دولت فروش محصولات ما را با مانع مواجه ساخته و برای این کار باید از دولت اجازه نامه بگیریم.

رهبر بومیان کانادا با اشاره به کشته و ناپدید شدن ۶۰۰ زن بومی عنوان کرد:‌ پلیس نسبت به وضعیت سرنوشت این زنان بی توجه است و ما همواره با نژاد پرستی نیروهای پلیس مواجه هستیم.

نلسون ادامه داد: خشونت علیه زنان موضوعی است که کشورهای غربی، ایران را محکوم به آن می‌کنند و اخبار نادرستی را در این خصوص ارائه می‌کنند در حالیکه کانادا مدعی دفاع از حقوق زنان است و بسیاری از زنان بومی در کانادا از تحصیل منع شده‌اند و دولت ادعا می‌کند برای آموزش فرزندان بومیان پول ندارد و نرخ بیکاری در جامعه بومیان کانادا ۷۵ درصد است.

تبادل دانشجو

 

ایران و کانادا


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.