تبانی در واردات خودروهای لوکس!

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 تبانی در واردات خودروهای لوکس!

تبانی در واردات خودروهای لوکس!

ممتازنیوز: هنوز از یادها نرفته است که در سال قبل، بازار خودرو با فراز و نشیب بسیاری روبرو شد که آثارش را می توان در سال تازه هم دید.

به گزارش «پرشین خودرو»، علاوه بر آن در واردات خودرو نیز اتفاقات ناخوشایندی افتاد و در روزهایی که کمبود دارو و کالاهای اساسی ارز مرجع نمی گرفت، خودروهای میلیاردی با ارز دولتی وارد شد تا فریاد اعتراض مردم و وکلای ملت را بلند کند.
نخستین‌بار عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتقای سلامت نظام اداری کمیسیون شوراهای مجلس از واردات ۵۰۰ خودرو لوکس با ارز مرجع به ایران خبر داد، درست همان روزهایی که در هر خیابان پورشه‌های وارداتی به چشم می‌خورد، دیگر نه‌تنها در شمال شهر که خیابان‌های مرکزی و میانی تهران هم پذیرای پورشه و مازراتی بود.
بعد از آن اما مصوبه ناگهانی دولت پس از واردات ۱۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی از گمرک در نیمه دوم سال ۹۱ با ابهامات گسترده‌ای مواجه شد تا واردات خودروهای لوکس در سال تازه نیز ادامه دار شود.
بنا بر گزارشها، طی ۳ ماه اول سال ۹۲ تعداد ۸۵۰۴ خودرو به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار به کشور وارد شده است که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۲ درصد از نظر تعداد خودروها افزایش یافته است.
بر همین اساس طی ۳ ماه اول سال ۹۱ تعداد ۸۳۱۳ خودرو به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار وارد کشور شده وتعداد ۳۱۱ خودروی لوکس از معاونت واردات و ترانزیت تهران وارد پایتخت شده است.
نکته اینجاست که عمده خودروها طی ۳ ماه اول سال ۹۲ از کشورهای امارات، چین و جمهوری کره وارد کشور شده است.
به گزارش پارسینه، حالا اما حسین مالکی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در ستاد ویژه مبارزه با قاچاق تا حدودی پشت پرده داستان را روایت کرده است.
او در این خصوص گفته: فردی در جزیره ابوموسی با کارت بازرگانی چند نفر اقدام به واردکردن ۱۴۴ دستگاه پورشه و پیش‌فروش آن به مردم کرده که ما به دنبال آن هستیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.
نماینده ویژه رییس‌جمهور در ستاد ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفته است: هم‌اکنون پرونده‌هایی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی می‌شود که ارز مرجع دریافت شده ولی کالایی وارد کشور نشده.
گفتنی است، ساکنان ابوموسی هر چهار سال یک‌بار می‌توانند از امتیار واردات بدون گمرک خودرو بهره‌مند شوند وبه طور کلی نمی‌شود به شکل رسمی جلوی خرید و فروش آن را گرفت چرا که امتیاز خرید خودرو دست مردم است، زندگی آنها هم دشوار، بنابراین گاهی با یک میلیون هم امتیاز خودروشان را می‌فروشند.
هر چند که امیر خجسته یکی از نمایندگان مجلس تاکید دارد: اسناد واردات ۵۰۰ دستگاه خودرو با ارز مرجع را محو کرده‌اند. اما گزارش واردات ۵۰۰ دستگاه خودرو پورشه با ارز دولتی نهایی و برای پیگیری و برخورد به قوه قضاییه ارایه شد.
در هر حال بسیاری سوء مدیریت دولت را مقصر اصلی واردات خودرو میدانند. سوءتدبیر و سوءمدیریت و تبانی در خصوص واردات خودروهای لوکس که ماجرا را به شکایت نیز رسانید، شکایتی که این روزها برای بررسی‌های تکمیلی در قوه قضاییه در حال بررسی است.
باید منتظر ماند و دید سرانجام ماجرای واردات خودروهای لوکس در روزهای پایانی حیات دولت به کجا خواهد رسید.


پرشین خودرو | RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.