تبدیل سلول‌های قلبی معمولی به سلول‌های ضربان ساز

۳۰م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، چنین سلول های کپی شده ای می تواند روزی جایگزین ضربان سازهای الکترونیکی شود که در حال حاضر در سینه بیماران مبتلا به بیماری های قلبی کاشته می گردد.

این سلول ها که سلول های SANنیز خوانده می شوند، سلول های ضربان ساز می باشند و حدود ۱۰ هزار از ۱۰ میلیارد سلول قلبی انسان را تشکیل می دهند.

این سلول ها تکانه های الکتریکی تولید می کند که سبب انقباضات ریتمیک عضله قلب می گردد به عبارت دیگر این سلول ها سبب ضربان قلب می شوند. اگر برای این سلول ها مشکلی پیش بیاید کاشت یک ضربان ساز الکترونیکی ضروری می گردد.

این دانشمندان سلول های قلبی معمولی و غیر ضربان ساز قلب خوک را با تزریق ژنی موسوم به Tbx18دوباره برنامه ریزی کردند. این “سلول های القایی” یا  iSAN  تمام ویژگی ها و عملکردهای سلول های SANمعمولی را داشتند.

حتی پس از آنکه تاثیر تزریق Tbx18از بین رفت، این خصلتها دست نخورده باقی ماند.

پیش از این تحقیقات دیگری برای دست ورزی سلول های قلبی معمولی به منظور رفتار کردن مانند سلول های ضربان ساز با موفقیت همراه بوده است اگرچه آن سلول ها هنوز بسیار شبیه سلول های قلبی معمولی بودند تا سلول های ضربان ساز.

سلول های ضربان ساز همچنین از سلول های بنیادی جنینی نیز ساخته شده اند این در حالی است که استفاده از چنین سلول هایی می تواند خطر بروز سرطان را در پی داشته باشد.

دکتر “هی چول چو” یکی از محققان این طرح گفت: اگرچه ما و دیگران پیش از این ضربان ساز های زیستی اولیه تولید کرده ایم اما این مطالعه اولین کار تحقیقاتی برای نشان دادن تاثیر یک تک ژن برای تبدیل مستقیم سلول های عضلانی قلب به سلول های ضربان ساز واقعی است.

این سلول های تازه به طور مداوم  تکانه های الکتریکی تولید می کنند و از سلولهای ضربان ساز اصلی قابل تمایز نیستند.

این پژوهشگران می گویند پیش از آزمایش این شیوه بر روی انسان باید مطالعات بیشتری برای اطمینان از بی خطر و موثر بودن این شیوه صورت گیرد. در نهایت این محققان امیدوارند بیماران قلبی را بتوان با تزریق ژن Tbx18,یا پیوند سلول های ضربان ساز القایی رشد داده شده در آزمایشگاه درمان کرد.

نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Biotechnologyمنتشر شده است.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.