تبدیل ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی به جاذبه‌های گردشگری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در جلسه معاونان میراث‌فرهنگی و گردشگری تاکید شد؛

در جلسه معاونان میراث فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر تبدیل ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی به جذابیت‌های گردشگری تاکید شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جلسه هم‌اندیشی دو معاونت میراث فرهنگی و گردشگری با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری و مدیران کل دو معاونت برگزار شد.
 
معاون میراث فرهنگی در این جلسه، تعامل و همکاری دو بخش میراث فرهنگی و گردشگری را برای پیشبرد اهداف سازمان موثر دانست و افزود: هم‌افزایی که در این جلسات حاصل می‌شود موجب تحقق اهداف و وظایف سازمانی  دو معاونت میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود.
 
طالبیان با اشاره به اینکه ایجاد مسیرهای گردشگری زیارتی فرهنگی یکی از پتانسیل‌های مهم برای توسعه گردشگری است، تصریح کرد: دو معاونت میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند مسیر گردشگری زیارتی و فرهنگی را در کشور هموار کنند چراکه این امکان در بسیاری از شهرهای ما موجود است.
 
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های همکاری بین دو معاونت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آثار در نوبت ثبت جهانی است، در حال حاضر ۴۰ پرونده در انتظار ثبت جهانی داریم که این آثار نیازمند ایجاد امکانات گردشگری است.
 
وی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری کشور باید از امتیاز آثار ثبت جهانی بهره‌برداری کرد، یادآور شد: ایجاد مسیرهای گردشگری فرهنگی بدون همکاری و مشارکت معاونت گردشگری امکانپذیر نیست.
 
طالبیان ادامه داد: ایجاد مسیرهای جدید گردشگری باید با روند ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی کشور همسو باشد، در حال حاضر میراث طبیعی و بحث اکوتوریسم به ویژه بیابان‌گردی در دنیا مطرح است و ما می‌خواهیم بدون آسیب زدن به طبیعت از این ظرفیت برای تعریف مقاصد جدید گردشگری استفاده شود.
 
رونمایی از مسیرهای متفاوت گردشگری همزمان با روز جهانی گردشگری
 
در ادامه این جلسه، معاون گردشگری با تاکید بر اینکه باید منابع و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی را به جاذبه گردشگری تبدیل کرد، افزود: در صورتی که منابع میراث فرهنگی به صورت مکتوب و مدون در اختیار معاونت گردشگری قرار گیرد، معرفی این آثار به طور جدی در دستور کار ما قرار می‌گیرد.
 
رحمانی‌موحد ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هم در این مسیر ملزم به معرفی آثار تاریخی و ایجاد بسته‌های سفر متناسب با ذائقه‌های مختلف هستند.
 
 
 
معاون گردشگری با اشاره به اینکه دفتر برنامه‌ریزی این معاونت آمادگی معرفی و طراحی مقاصد جدید گردشگری را دارد، یادآور شد: مسیرهای متفاوت گردشگری در این معاونت طراحی شده و روز ۵ مهرماه همزمان با روز جهانی گردشگری از این مسیرها رونمایی خواهد شد.
 
 
 
وی تاکید کرد: مبحث کویر یکی از محورهای اصلی نمایشگاه گردشگری امسال است و نگاه متفاوت و خاصی به این مقوله شده است.
 
 
 
رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه راهنمایان تور در چرخه گردشگری دارای ارزش بسیار زیادی است، یادآور شد: نحوه ارزیابی و نامگذاری خانه‌های تاریخی که تغییر کاربری داده می‌شوند یکی از مصادیق همکاری معاونت گردشگری و میراث فرهنگی است.
 
انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.