تبعات جدایی پورمحمدی از شبکه ۳ برای عادل فردوسی پور و برنامه‌اش چیست ؟ آیا عادل و «۹۰» حذف می‌شوند؟

سایت فردا نوشت: همشهری رفسنجانی عادل فردوسی پور در شرایطی هفته گذشته از مدیریت شبکه سوم سیما برکنار شد که این برکناری بیش از همه ناراحتی مجری برنامه نود را در پی داشت چراکه پورمحمدی در طول سالیان متمادی حضورش در شبکه ۳، همواره از فردوسی پور و برنامه «نود» حمایت می کرد.

اصلی ترین دلیل مشکلات پورمحمدی که منجر به جدایی وی از شبکه سوم سیما شده است براساس شنیده ها به اختلاف با دارایی، معاونت سیمای سازمان صدا و سیما برمی گردد. حتی شنیده می شود زین العابدین که جای پورمحمدی را در شبکه سه گرفته است، از مدیرانی است که ارتباط نزدیکی با دارایی دارد.

با وجود این که خبر کنار رفتن علی اصغر پورمحمدی از مدیریت شبکه ۳ سیما تا کنون بارها اعلام شده بود اما عزت ا… ضرغامی با ابقای مدیر رفسنجانی شبکه ۳ سیما شایعات را به شکل رسمی رد می کرد ولی این بار موضوع با دفعات قبل تفاوت عمده‌ای داشت، چون رسانه‌های رسمی کشور از انتخابمجید زین العابدین به عنوان جانشین رئیس شبکه ۳ سیما خبر دادند و ضرغامی نیز در نامه ای این موضوع را رسماً اعلام کرد.

کنار گذاشتن مدیر ورزشی شبکه ۳ سیما هرچند یک اتفاق کاملا طبیعی از نظر تشکیلاتی به نظر می‌آید اما برای ورزشی‌ها به ویژه برنامه سازان حوزه ورزش از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. پورمحمدی که از جمله چهره‌های سرشناس ورزشی رسانه ملی به حساب می‌آید با حمایت بیش از اندازه خود از برنامه سازان ورزشی فضایی آرام و بدون تنش را برای این طیف از برنامه سازان به وجود آورده بود تا آنها بدون دغدغه به تولید برنامه بپردازند اما با انتشار این خبر آرامش این طیف از بین رفته است.

فردوسی پور و ۹۰ حذف می شوند؟

پس از جدایی پورمحمدی از شبکه سه، بزرگ ترین ابهام موجود رویکرد این شبکه به ورزش است. پورمحمدی با توجه به سابقه ای که در برنامه سازی اجتماعی دارد، در این سال ها تمایل زیادی به برنامه های ورزش داشت و از سال ۸۲، زمانی که مدیریت شبکه سوم سیما را بر عهده گرفت همواره زمان زیادی از کنداکتور شبکه سه را به پخش مسابقات ورزشی اختصاص می داد.

پور محمدی در طول این سال ها حامی اصلی برنامه «نود» و فردوسی پور نیز به شمار می رفت. او در دعوای رسانه ای فردوسی پور با علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی وقت نیز حمایت بی چون و چرایی از مجری برنامه «نود» داشت و وی را تنها نگذاشت. در این بین حالا بعد از جدایی او کسی نمی داند سرنوشت نود چه خواهد شد.

در طول سال های اخیر هر بار حرف از تعطیلی برنامه «نود» به میان می آمد، پور محمدی یک تنه از فردوسی پور حمایت می کرد. اما حالا دیگر خبری از حامی اصلی مجری نود نیست و احتمال به وجود آمدن هر گونه تغییری در این برنامه دور از ذهن نخواهد بود.

مخالفان عادل قدرت می‌گیرند

اگر چه دوشنبه شب هفته گذشته برنامه «۹۰» به محلی برای شیرین زبانی دو رگه‌های تیم ملی تبدیل شده بود اما این باعث نشد تا عادل فردوسی‌پور اتفاق مهمی چون جدایی علی‌اصغر پورمحمدی از شبکه سه را فراموش کند. مجری برنامه «نود» فرصت را غنیمت شمرد و در ابتدای برنامه با تشکر از علی‌اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه ۳ برای همشهری خود سنگ تمام گذاشت.

فردوسی‌پور خطاب به پورمحمدی گفت: همه همکارانت قدردان شما هستند و افتخار می‌کنم که شروع کار من در سازمان صدا و سیما هنگامی بود که شما و صافی در سازمان مسئولیت داشتید. خوشحال می‌شوم هم اکنون نیز به عنوان یک بیننده ما را همراهی کنید. مجری برنامه «۹۰» از زحمات پورمحمدی به خاطر خدمت به ورزش کشور چندین بار تشکر کرد.

گفته می‌شود عادل فردوسی‌پور در شبکه سه سیما مخالفانی دارد که حالا با جدایی پورمحمدی بیشتر از قبل سعی خواهند کرد این مجری توانمند و صریح را به گوشه رینگ ببرند و برنامه‌اش را محدود و یا حتی در صورت امکان به تعطیلی بکشند. با این همه اما عادل نشان داده که قاعده بازی را به خوبی بلد است و می‌داند نود را چطور باید از کوران حوادث و حاشیه‌ها عبور داد.

انتقال برنامه های ورزشی به شبکه ورزش

از سوی دیگر شایعات غیر رسمی حکایت از این دارد که مدیران تصمیم ساز در رسانه ملی بنا دارند طرح قدیمی انتقال برنامه‌های ورزشی به شبکه تخصصی ورزش را با ایجاد تغییرات در مدیریت این شبکه به اجرا درآورند تا به این ترتیب برای شبکه‌های تازه تاسیس مخاطب پیدا کنند.

این طرح پیش از این نیز از سوی مدیران ارشد رسانه ملی مطرح شده بود اما مخالفت صریح مدیر ورزشی شبکه سوم سیما با این مساله باعث شد این پیشنهاد کاملا منتفی شود ولی با کنار رفتن پورمحمدی یک بار دیگر این مساله با قوت مطرح شد تا شبکه کم مخاطب ورزش به واسطه انجام این طرح اندکی در حوزه مخاطب رشد داشته باشد.

فراگیر شدن اخبار و شایعات غیر رسمی در خصوص اعمال تغییرات ساختار در شبکه سوم سیما و برنامه‌های این رسانه، بازخوردهای نامناسبی در بین مخاطبان این برنامه در پی داشت، به گونه‌ای که برخی رسانه‌های تخصصی ورزشی این اقدام را خودکشی رسانه ملی توصیف کردند، چون با انتقال برنامه «۹۰» یا سایر برنامه‌های ورزشی این شبکه به شبکه ورزش، حجم قابل توجهی از مخاطبان این رسانه از بین خواهد رفت که این اتفاق می‌تواند برای رسانه ملی تبعاتی را به دنبال داشته باشد.
 


سینما نگار
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.