تب تغییر بازرگانان نفتی در وزارت نفت/اصلاحات قاسمی شروع شد

آذرجزایری: تغییرات مدیریتی در نفت در شرایطی که تحریم نفتی در حال وقوع است می تواند راهکار مناسب در جهت استراتژی مقابله با تحریم ها باشد.
درعین حال باید امیدوار بود که تنها استراتژی نفتی ها، تغییر مدیران بین الملل برای ایجاد تعامل بیشتر با خریداران جدید نفت ایران نباشد و در کنار این هدف، برنامه بلندمدت در حال نگاشته شدن و اجرا باشد.
در این بین به نظر می رسد اظهارنظر اخیر وزیر نفت در کنفرانس راهکارهای تحول نظام توسعه و بهره‌برداری در بخش بالادستی نفت و گاز نیز گویای تغییرات محسوسی در نفت است.
به گفته رستم قاسمی، “تغییروتحول در مدیریت صنعت نفت، لازم و ضروری است. نگاه صنعت نفت در روند فعالیت‌های خود باید به نگاهی همراه با تغییر و تحول تبدیل شود.” برهمین اساس نیز هفته گذشته محمد علی خطیبی نماینده ویژه ایران در هیات عامل اوپک با حفظ سمت بر مسند مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت تکیه زد.
اگرچه خطیبی در نفت بیش از دیگران بر امور بین الملل تسلط دارد اما با این حال درمورد عملکرد وی انتقادهایی هم وجود دارد.
برخی از کارشناسان رایزنی چندساله خطیبی در اوپک را زیرسوال می برند و معتقدند اختلاف های ایران و عربستان در اوپک همیشه وجود داشته اما مشاوره نمایندگان ایران در اوپک به وزراء و اتخاذ سیاست های مناسب باعث علنی نشدن این اختلاف ها شده بود اما طی سالهای گذشته بالاخص با ارائه مشاوره نادرست به محمد علی آبادی، سرپرست سابق وزارت نفت، باعث نمایان شدن اختلاف ها و تیره شدن رابطه دو کشور شده است.
با این حال کارشناسان تاکید می کنند در میان تمام مدیران ارشد نفت در حال حاضر تنها خطیبی دارای صلاحیت نشستن بر این مسند بوده است.
درعین حال امروز نیز مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در بخش بازرگانی خود خانه تکانی کرد و محمدرضا شادمانی را به سمت سرپرستی مدیریت بازرگانی منصوب کرد.
براین اساس به نظر می رسد، وزیر نفت آن گونه که وعده داده، با عزم جدی در حال  تغییر و تحول در صنعت نفت کشور است. لذا شاید از هم اکنون باید در انتظار رخداد تغییر و تحولات بزرگی در بخش بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت و زیرمجموعه های آن بود.

/۳۱۳۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.