تب مالت و نشانه‌های آن

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

 امروز دکتر یادگاری متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از گاو، گوسفند یا بزهای آلوده و عفونی به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری از راه تماس‌ با افرادی که قصاب یا دامدار هستند یا لبنیات غیرپاستوریزه مصرف می‌کنند منتقل می‌شود، بنابراین شیرخام، پنیرهای محلی و بستنی‌های سنتی در انتقال این بیماری نقش موثری دارد.

گاهی بیماری تب مالت حاد می‌شود که با درد عضلات و مفاصل بدن و بی‌اشتهایی همراه است و با دردهایی شبیه سیاتیک و درد مزمن کمر خود را نشان می‌دهد. جالب است بدانید بیمار در این مواقع حتی تب هم نمی‌کند.

از عوارض تب مالت، مننژیت و ضایعات مغزی است که می‌تواند قلب، سیستم تنفسی و تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

کسانی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند، لازم است برای پیشگیری از بیماری از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آنها منتقل نشود.

شیوه دیگر پیشگیری از تب مالت، این است که از مصرف پنیر تازه خودداری شود. پنیر باید ۹۰ روز در آب نمک بماند و سپس مصرف شود. شیر نیز باید حتما پس از جوشاندن میل شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.