تب می‌تواند ناشی از تشنگی کودک باشد

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: فوق تخصص گوارش کودکان گفت: اگر میزان شیر دریافتی نوزاد کم باشد، کم‌آبی منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن نوزاد می‌شود و در نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، اگر مادر در فواصل تغذیه با شیر خشک به نوزاد آب ندهد، بدن نوزاد گرم می‌شود.

مهری نجفی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: در اندازه‌گیری درجه حرارت بدن کودک، اگر بعد از قراردادن درجه در زیر بغل کودک – به مدت ۲ دقیقه – درجه از ۳۶٫۵ بالاتر برود تب محسوب می‌شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: مهمترین سبب تب، عفونت است اما در نوزادان و شیرخواران تب می‌تواند منشأ عفونی نداشته باشد و به سبب کم‌آبی رخ دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دلایل دیگر نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن شود به عنوان مثال اگر میزان شیر دریافتی نوزاد کم باشد، کم‌آبی منجر به بالا رفتن درجه حرارت بدن نوزاد می‌شود یا در نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، اگر مادر در فواصل تغذیه با شیر خشک به نوزاد آب ندهد، بدن نوزاد گرم می‌شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: ممکن است درجه حرارت محیط بالا باشد یا اینکه کودک را بسیار پوشانده باشند؛ حتی دیده شده که بسیاری از خانواده‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک در فصل تابستان کولر را هم روشن نمی‌کنند و این امر سبب بالا رفتن درجه حرارت بدن شیرخوار می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: در این موارد کم کردن لباس کودک یا نوشاندن مقداری آب به نوزاد یا شیر دادن به کودکی که شیر کم خورده است می‌تواند سبب کاهش درجه بدن نوزاد شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان ادامه داد: به جز موارد ذکر شده، سبب تب می‌تواند ناشی از عفونت باشد و شایع‌ترین سبب عفونت هم، عفونت ویروسی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: عفونت‌هایی که توسط ویروس به کودکان منتقل می‌شود عبارتند از ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفولانزا و انواع و اقسام ویروس‌ها.

وی به علائم مشخصه بیماری‌های ویروسی اشاره داشت و افزود: آب‌ریزش، عطسه، سرفه، گرفتگی صدا که همراه با تب و گاهاً با دل‌درد و استفراغ همراه باشد از علائم مشخصه این بیماریهاست.

متخصص کودکان ادامه داد: موارد نادری نیز وجود دارد که سبب تب، عفونت نیست مانند بیماری‌های کلاژن و سرطان‌ها.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: در صورت بروز تب در کودک برای تشخیص و درمان به پزشک کودکان مراجعه کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.