تب کریمه کنگو در کشور بصورت آندمیک وجود دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

شواهد موجود نشان می دهد که بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بسیاری از مناطق کشور iبه صورت آندمیک یا همه گیری بومی و منطقه ای وجود دارد.

منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که با نام CCHF نیز شناخته می گردد، یک بیماری ویروسی و گاه مرگبار است که از طریق گزش کنه هیالوما iبه حیوان و انسان صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین انسان از طریق تماس با خون و ترشحات و بافت های آلوده حیوان و یا تماس با اشخاص آلوده یا وسائل آلوده آنها، iبه بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می گردد.

خالصی با اشاره iبه اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از حدود ۱۲ سال پیش iبه عنوان یک اپیدمی در کشور رخ می داده است، تاکید نمود: شواهد موجود نشان می دهد که در حال حاضر، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بسیاری از مناطق کشور iبه صورت اندمیک یا همه گیری بومی و منطقه ای وجود دارد.

وی با اشاره iبه اینکه در بسیاری از مناطق کشور موارد متعددی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو رخ می دهد، یاد آور شد: در بعضی از مناطق موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از این بیماری ویروسی بیشتر است که استان سیستان و بلوچستان و بعضی دیگر از استان های همجوار از جمله این مناطق است.

خالصی خاطر نشان نمود: روند بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در طی سالهای اخیر نشان دهنده این موضوع است که همه ساله طغیان هایی از این بیماری در مناطقی از کشور رخ می دهد و iبه دنبال آن یک مشکل iبهداشتی مهم در مناطق با شیوع بالا از نظر ابتلا iبه بیماری iبه وجود می آید که در نهایت آن باید iبها های بسیاری صرف آن شود.

**شناسایی دقیق و iبه موقع تب کریمه کنگو نقشی مهم در درمان بیماری دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه iبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تب، سردرد، خونریزی، دردهای عضلانی و اسهال از جمله مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

خالصی با اشاره iبه اینکه تب کریمه کنگو تظاهرات بالینی مختلفی دارد، تاکید نمود: با توجه iبه متفاوت بودن تظاهرات بالینی تب کریمه کنگو و لزوم درمان مناسب آن، شناسایی دقیق و iبه موقع این بیماری و تشخیص افتراقی آن، نقشی مهم در درمان مناسب و اثر بخش تب کریمه کنگو دارد.

وی یاد آور شد: با توجه iبه اینکه سالانه موارد متعددی از بیماری CCHF از استان های کشور iبه مرکز مدیریت بیماری ها  گزارش تفسیری می گردد و با توجه iبه آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در مناطقی از کشور، پیشگیری، تشخیص iبه موقع و دقیق و درمان مناسب تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بسیار مهم خواهد بود.

خالصی خاطر نشان نمود: iبه محض ملاحظه علائم بیماری تب کریمه کنگو iبه ویژه هنگامی که این علائم iبه مدت طولانی بر فرد عارض شود، فرد مبتلا باید iبه موقع iبه پزشک معالج مراجعه نموده و از نظر ابتلای قطعی iبه بیماری تب کریمه کنگو بررسی و معاینه شده تا در صورت ابتلا، درمان های سریعرس و مناسب بر روی او صورت گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.