تجارت ایران با غیرمتعهد‌ها کاهش یاقته یا افزایش؟

به گزارش ممتازنیوز؛ تازه‌ترین آمار گمرک، حکایت از رابطه تجاری ایران با ۱۰۵ کشور از میان ۱۲۰ عضو جنبش عدم تعهد در هشت سال گذشته دارد. به طور کلی در چهار ماه آغاز امسال، ایران به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بیش از ۳/۶ میلیارد دلار کالا صادر و بیش از ۸/۵ میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

در یک سال گذشته، این ارقام نزدیک ۲۱ میلیارد صادرات و چهارده میلیارد دلار واردات بود. با نگاه به همین آمار، مسئولان امیدوارند اجلاس پیش رو، فرصتی مناسب برای گسترش تجارت ایران با دیگر کشور‌ها باشد. استفاده از فرصت‌های اقتصادی ایجاد شده در جریان اجلاس تهران از نگاه بسیاری از روزنامه‌ها در این روز‌ها جالب توجه بوده است.

دنیای اقتصاد، گزارش یک امروز خود را تشریح «جزییات تجارت ایران با غیرمتعهد‌ها» اختصاص داده و با ذکر جزییاتی از مبادلات صورت گرفته، این اجلاس را فرصت مناسبی برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی جدید می‌داند و می‌نویسد: «البته در حالی که ایران از بین ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد با ۱۵ کشور رابطه تجاری ندارد و با برخی کشور‌ها نیز رابطه بسیار محدودی دارد، اما مسئولان معتقدند که اجلاس پیش‌رو فرصتی جدید برای گسترش روابط تجاری کشور محسوب می‌شود. در این مورد حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در توسعه روابط اقتصادی برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهد‌ها را فرصتی استثنایی برای تعریف اقدامات مشترک اقتصادی و تعاملات تجاری میان کشورهای عضو عنوان می‌کند و می‌گوید: بهره‌گیری از توانمندی‌های بومی در رونق بخشی هر چه بیشتر به تجارت با هدف حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی در سایه دیپلماسی موفق بین‌المللـی میسر است و باید از این توانایی بهره برد».

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی هم در این خصوص است و در مطلبی با نام «اقتصاد، اولویت اجلاس سران عدم تعهد» نوشت: «حضور تعداد زیادی از سران و هیأت‌های مختلف سیاسی از کشورهای متعدد در هر سطح و اندازه‌ای که باشد به خودی خود می‌تواند گام مؤثری در نافرجام ساختن بیش از پیش برنامه‌های دشمنان کشورمان در راستای منزوی ساختن ایران باشد. بی‌تردید حضور این هیأت‌های پرتعداد تنها به منظور شرکت در جلسات اجلاس نیست و ملاقات‌های پردامنه و وسیعی در حاشیه و خلال اجلاس میان اعضای هیأت‌ها و مقامات، مسئولان و فعالان غیردولتی ایرانی نیز انجام می‌شود که خروجی این دیدار‌ها، انعقاد تفاهم نامه‌ها و قراردادهای متعدد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خواهد بود. به همین جهت، کاملاً به جاست اگر نفس برگزاری این اجلاس و ملزومات و پیامدهای آن را رویداد مثبتی در راستای حضور بیش از پیش ایران در مراودات و معادلات جهانی ارزیابی کنیم».

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.